Archive for 17 08 2005

h1

Omslagsfrågan

onsdag, 17 augusti 2005

Med lantbrevbäraren kommer idag ett första utkast till omslag från förlaget. Blir stående i köket med det i handen och skärskådar det, noga.

Vad gäller bokomslag har jag fasta åsikter.

När en bok möter en möjlig läsare i bokhandeln, handlar det om ett möte som troligtvis varar ett par sekunder. Maximalt. Och i genomsnitt. (Detta skulle säkert någon fiffig student i Marknadsföring kunna doktorera om, och mäta på millisekunden när.) Så ett omslag har alltså en YTTERLIGT kort tid på sig att fånga den möjliga läsaren, få honom eller henne att avbryta sitt ögonkretsande i bokhandelns överlastade signalkaos, och kanske tillochmed ta upp verket.

Så grundreglerna för omslag – enligt mig själv – är att de 1.) skall vara snygga, 2.) ej får vara för komplexa, och 3.) måste sticka av. Det finns också en regel 4.) nämligen att i det fall dessa principer kommer i konflikt, så har regel 3 företräde.

Mina omslag har hittills varit gjorda av samma person, den smått geniale Christer Jonsson, som har ett klassiskt och stilsäkert manér som jag uppskattar mycket. (Jag väljer omslagsbilden, Christer gör allt det andra. Det har förresten hänt flera gånger att titeln på boken ändrats, bara för att passa till en bra omslagsbild. Så var det med ”Den oövervinnerlige” som egentligen skulle hetat ”Syndafloden”, men det fungerade inte med den målning som jag prompt ville ha till omslag.)

Då min bok om Kristina skall komma ut på Bonniers, har jag varit spänd att se vad de skall göra av det hela. Jag blir mycket positivt överraskad. De har valt en motsatt väg än den jag är van vid och som jag uppskattar så mycket: ett helsvart omslag, med titeln (”Silvermasken”) i silverrelief, och sedan det som titeln anspelar på, drottningens begravningsmask, som tonar fram svagt bakom titeln.

Det är snyggt, enkelt och sticker av. Kryss, kryss, kryss i mina kravrutor. Jag meddelar min förtjusning per e-post till Eva B.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 87 andra följare