h1

Skrivlogg nr. 16

söndag, 31 augusti 2008

I förlagens gamla standardkontrakt stod det alltid: ”korrekturläsning är en rättighet och en skyldighet”. Det där med ”skyldighet” är begripligt, för inte sällan kan det vara en pina att läsa korrekturet. När ens bok nått detta stadium har man arbetat på texten så länge att det hela har samma fräschör som dagsgammal hämtpizza. Man kan alla vändningar, känner formuleringarna, är bekant med allt som sker.

I det här fallet har korrekturläsningen dock gått fort, och för en gång skull har jag inte skakats av svårartad tristess.

Det första beror nog på att de personer som i olika omgångar fungerat som redaktörer – Peter, Stina och Bo – gjort ett utmärkt arbete: jag hittar allt som allt kanske mindre än femton verkliga korrekturfel (felstavningar, utbytta bokstäver, extra mellanslag etc).

Det andra kan ha att göra med den speciella berättarformen. Avsaknaden av en övergripande narrativ förstärker på ett intressant – och helt oförutsett – vis framåtrörelsen. Kommer på mig själv med att tänka: ”Jag läser bara ett kapitel till. Och ett till. Och ett till.” Det känns faktiskt lovande. Mina värsta farhågor lättar en smula.

Ändringarna jag gör handlar främst om oviga formuleringar eller fula upprepningar. (Eller att jag stoppar tillbaka effektinterpunktion, något mina redaktörer anser är en horrör men som jag tillämpar, ibland.) Det är sällan jag får använda deleatur, det där korrektionstecknet som är så elegant:

24 kommentarer

  1. Med lite fantasi påminner den där deleaturen om en person som springer för att hinna med bussen!
    Åke


  2. Men det verkar ju lovande. Att författaren själv blir så fängslad att han tvingas läsa vidare, ”bara ett kapitel till”… Det händer ju emallanåt när man läser något mycket intressant att man får tvinga sig att lägga bort boken för att inte missa tåget, jobbet, eller något annat som för tillfället känns mindre angeläget. Jag ser verkligen fram emot att få läsa din nya bok!


  3. Såsom före detta reproslav och tryckare vill jag säga; FUSKA ALDRIG MED KORREKTURLÄSNINGEN ! Det har fördyrat och försenat alltför många tryckjobb.


  4. Här FUSKAS DET INTE, vill jag bara säga. :-)


  5. Söt katt!
    Namn på katten? :-)
    Mohikanen.


  6. Vad sjutton är ”effektinterpunktion”?


  7. Jag hade på känn att du var medveten om att en av de få saker som ”var bättre förr” var just korrläsningen ;-)


  8. ”Effektinterpunktion”

    Vad är detta och hur används det?


  9. 1. Katten heter Nellan och är tre år gammal: hon är lat, vacker, snäll, lite feg och mycket tillgiven.

    2. Effektinterpunktion är min egen term för det jag gör mig skyldig till i just den meningen där jag berättar om detta. Det skulle ha kunnat stå ”Eller att jag stoppar tillbaka effektinterpunktion, något mina redaktörer anser är en horrör men som jag tillämpar ibland” men istället stoppar jag in ett komma efter ”tillämpar” utan att det är grammatiskt motiverat utan enbart för effekten skull. Och då blir det alltså som ovan: ”Eller att jag stoppar tillbaka effektinterpunktion, något mina redaktörer anser är en horrör men som jag tillämpar, ibland”.


  10. Effektinterpunktion var ett nytt ord för mig. Tack för det. Jag brukar ibland tillämpa den, men jag brukar använda tankstreck:
    … men som jag tillämpar – ibland.

    eller om jag faktiskt vill betona att det är ett undantag, så tonar jag ned det lite med parentes:

    … men som jag tillämpar (ibland).


  11. Korrektur?! Har snabbt läst Guilluos Arns arv eller vad den hette, har aldrig lyckts läsa en bok av honom tidigare. Han kanske är en duktig författare men fy för den lede vilka underliga meningar han lyckas skruva fram. Jag menar skruva för skriva dylika meningar måste vara svårt. Detta gjorde boken, som annars är en intressant vinkling, svårläst . Ibland i till dödens trist och oformlig…….hoppas han lär sig skriva snart så man förstår utan att behöva vända och vrida om hans ordföljder till förståbart virke.


  12. Korrekturläser du själv?? Personligen hittar jag ALDRIG fel i det jag själv skrivit, förrän jag tittar på texterna ett år senare – DÅ ser jag felen, och de brukar vara många, många, många… Tror du det är en vanesak att se sina egna skrivfel, eller är det någonting du alltid kunnat?
    Martin


  13. Vad är det största/värsta/roligaste fel du hittat i nån av dina egna texter när du korrekturläst? :)


  14. Är själv, utan undantag, alltid monumentalt trött på manuset när det kommer till korrekturstadiet – oavsett längden på det skrivna, från 4 till n sidor.

    Det ger mig dock en viss glädje att det finns andra som tycks uppskatta detta. Jag skulle med varm hand och förhöjd glädje lämna ifrån mig detta arbete om det fanns andra som kunde göra det åt en. Dessvärre är så icke fallet.

    Därför måste såväl akademiledamöter som simpla fackboksförfattare stå ut med att sitta ned för att gräva ned sig ännu djupare i redan plöjd mylla.


  15. Jag antar att Peter också har haft hjälp av en professionell korrekturläsare. När jag fick korrekturet från min senaste bok i handen trodde jag att korrekturläsaren hade kuppat in sitt namn på den sida där ISBN-numret står. Men icke så. Det är förläggarens nya policy för att ge korrekturläsaren credit och dessutom ange att boken är ordentligt granskad. En god idé får jag medge.


  16. Hur många katter måste det finnas omkring en för att man ska kunna skriva en bok?


  17. Jag har en fundering. Antag att en författare vill använda ett uttryck, som han/hon tycker är bra, men som strider mot konventionell språksyn och som förlag och korrekturläsare vill ändra. Vem har makten? Ett exempel
    ”Jag längtar hem. Jag längtar, var jag går
    - men ej till människor! Jag längtar marken,
    Jag längtar stenarna, där barn jag lekt”
    (Heidenstam: Ur ensamhetens tankar)
    Antag att en beskäftig korrekturläsare hade ändrat så dikten hade fått följande lydelse:
    ”… Jag längtar till marken, jag längtar till stenarna, där jag lekt som barn”. Det hade blivit en helt annan och mycket sämre dikt.
    MVH
    Petter Eremiten


  18. Korrekturläsning är en alltför underskattad sysselsättning. I synnerhet tidningnsförläggare trodde när det begav sig att de kunde spola korrekturläsningen när skribenterna började använda dator och kunde lätt korrigera sin egna fel. Och det bleb ju helt fel. Själv är sämsta tänkbara korrekturläsare och värst är det att göra det på en dataskärm.

    En mycket mänsklig egenskap är att lättare hitta fel hos sin nästa än hos sig själv. Om det bara går att ordna det, så skall man utnyttja denna egenskap. Låt någon annan korrekturläsa din text, även om du gör det själv också. Jag garanterar att resultatet blir bättre.


  19. Hej Petter!
    Men inom poesin ”får” man väl skriva hur man vill?
    Dessutom kan man ju inte ha en korrekturläsare som själv inte förstår sig på poesi… :-) M V H Mohikanen.


  20. Snue Prtrins inägg är ett av de orligaste hitils på denna blgg!!


  21. Hur många katter? Minst en. Helst ej fler än tre. Det blir sånt spring då, och de börjar lätt gräla med varandra om bästa platsen – som är uppe på den småvarma laserskrivaren.


  22. När jag jobbade en kort tid på Hufvudstadsbladets ekonomiredaktion i början av 1980-talet, så hade de en korrekturläsare som konsekvent ändrade alla miljarder till miljoner, för han kunde inte tro att det finns så mycket pengar …


  23. Hej! Jag gick just och hoppades på att den nya boken också kommer på ljudbok, då dom andra ljudböckerna har varit så bra.
    Gör den det?


  24. Gustav, det hoppas jag också! Men det verkar inte som om den kommer ut på ljudbok. Jag var inne på bokus.com och kollade, och där var det bara inbunden bok som gällde.

    Det är trist att alla böcker inte kommer ut på ljudbok, en annan har ju inte plats för att köpa för många inbundna böcker! Och en ljudbok är ett suveränt sätt att läsa böcker på!



Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 69 andra följare

