h1

Scillan har anlänt

måndag, 2 maj 2005

Jag smyger över gräset som i ett minfält, rädd att trampa ned en enda scilla. Begriper inte varför jag oroar mig så mycket över dem just i vår. De har uppenbart blivit emblematiska för mig, symboler för det tillfälliga som måste gripas genast, det övergående som måste njutas nu. Antar att det har med åldern att göra.

Skrivandet löper bra, förmiddagstimmarna ilar förbluffande snabbt förbi. Det är alltid ett gott tecken. Så lämnar jag skrivarstugan och går för att äta lunch, trippandes mellan de blå punkterna av ljus i fjolårsgräset.

Kommentera

