h1

Altanens lov

fredag, 8 juli 2005

En altan är en välsignelse i dessa dagar av sol och hetta – har svårt med övermått av båda; har säkert med mitt norrbottniska blod att göra – och var dag sitter jag där i skuggan och läser, slumrar bort som Proust, med det lästa halvvägs med mig in i drömmen. Denna morgon när jag kommer ut, ligger det där framför mina nakna fötter: ett litet gult björklöv. De första brukar faktiskt komma vid denna tiden, små och tunna, fällda av ett rop från hösten bara de kunde höra.

Kommentera

