h1

Fermentering

onsdag, 10 augusti 2005

Fermentering. Det ordet brukar jag använda. Ibland jäsning. Det handlar om samma sak. Då och då har jag gått ned i den låsta och skuggsvala skrivarstugan – där gardinerna är fördragna och kontakterna urdragna – för att hämta något, och ofelbart gett den tysta datorn ett ögonkast, men stålsatt mig.

Boken ligger där, och jäser. Väntar på hösten.

Tricket är urgammalt, och handlar givetvis om distans. När detta avstånd infunnit sig mellan skaparen och det skapta, mellan skribenten och texten, så brukar man kunna se alla problem så mycket enklare, alla felen så mycket lättare, alla maneren så mycket tydligare. Det är dock sällan jag kunnat unna mig denna lyx, och låta texten vila i nästan en och en halv månad. I regel får jag nöja mig med ett par veckor.

Dock: det är inte utan bävan jag ser fram emot måndagen den 22. Tänk om jäsningen gått för långt? Tänk om distansen blivit för stor? Tänk om det bara är… skräp? Det är den vanliga gamla grå osäkerheten som sticker upp sitt tryne. Snabbt stänger jag dörren om monstret och går ut i sommarsolen igen.

