h1

Illustrationsfrågan

måndag, 24 oktober 2005

Diskussioner om illustrationerna med förlaget. Boken om Kristina skall innehålla bilder, så långt är vi överens. Frågan är bara hur många, och var.

Ett tag var det inte ovanligt att hitta historiker som trodde att det där med popularisering, det var lätt som en plätt. Man bara slängde ut notapparaten och slängde in BILDER. Massor av dom. Överallt i texten, allt medan bokstäverna meandrade sig fram mellan dessa stora vägspärrar i fyrfärg. Ibland kan det vara försvarligt att ha bilder kringströdda i den löpande texten, framför allt då bilderna i sig spelar en stor roll i framställningen. (Se t.ex. Simon Schamas bok om Rembrandt – jag höll på skriva biografi, men det är det strängt taget inte.)

Men annars är det lätt att få intrycket av en text med taskigt självförtroende, som inte tror sig om att stå själv, utan behöver slänga till läsaren ständiga små adrenalinkickar i fyrfärg, underförstått så att han eller hon inte skall somna. Jag tycker inte om det. Inte i mina egna böcker. Jag tycker att det drar uppmärksamheten bort från texten, och det splittrar också intrycket av den grafiska helheten. Så min ideologi i denna fråga, är att bilder skall helst placeras i egna sjok, som små visuella essäer. Och så blir det även i Kristinaboken.

