h1

Möte med pitbull

fredag, 2 december 2005

Paris. I grå gryningen är jag uppe för att köpa bröd och ta ut pengar. När jag rundar hörnet till bankomaten där i slutet på Rue de Sevres, med mitt franskbröd nonchalant instoppat under armen, står en stor svart kille redan där.

Han är iförd pälsbrämad rock och en underligt stukad filthatt och har en diamantbesatt ID-bricka i guld runt halsen. Jag ser honom knappt, för huvuddelen av min uppmärksamhet dras oundvikligen till den stora, vitbruna pitbullterrier han håller i ett grovt läderkoppel. Trött som jag är, gör jag som jag alltid gör med främmande hundar, och håller utan att tänka fram min hand, för besten att nosa på. Doggen tar nyfiket ett steg framåt, nosar, och gungar sedan lite gillande på sin stump där bak. Den svarta killen sneglar på mig, ler lite, tar sina pengar, hälsar artigt god morgon och går iväg med den framtrippande hunden. Vad är detta? Jag hade ju redan sett rubrikerna framför mig…

