h1

Städning i skrivarstugan

tisdag, 10 januari 2006

Vardag igen. Dags att slussa över till ett liv bortom Kristina.

Jag står nere i skrivarstugan och städar. Igen. Städning är mycket terapeutiskt för anala karaktärer som undertecknad. Jag har länge haft både telefon och internet avstängda, men kablaget och apparaterna har dröjt kvar, liksom i dvala, med ett halvt öga öppnat, i väntan på att åter bli inkopplade i det stora nätet världen.

Men nu fattar jag det radikala beslutet att förbli bortom. Att inte bli störd av ett samtal mitt i veckans goda tanke, att inte frestas att öppna sin e-post eller googla på ett infall bara, det har faktiskt varit en välsignelse. Och skall så förbli.

Fax, telefonsvarare och staplas i en ful hög mitt på golvet. Förbluffande mängder med kabel halas fram under skrivbord och bakifrån bokhyllor, och likt höns smittade med fågelinfluensan stoppas de utan vidare ceremonier ned i en stor svart sopsäck. Sätter mig sedan ned i stokkestolen och känner hur kommunikationsviruset sakta tappar sitt grepp.

