h1

Ständning i skrivarstugen – envoi

torsdag, 12 januari 2006

För många år sedan tröttnade jag på små papperskorgar. Istället skaffade jag mig en jättelik pjäs i flätat korgmaterial på IKEA, sådana som vanligtvis används till smutstvätt. Med den slipper jag att tömma papperskorgen stup i kvarten, utan kan slänga sorglöst. För slänger gör jag, mycket.

Tror att det är en del av vägen till gott skrivande: att skriva mycket, och att – slänga mycket. Nu skall den tömmas, vilket givetvis är ett göra – hur man än vänder sig har man rumpan där bak. Men det hela utvecklas till en spännande arkeologisk undersökning. Jag arbetar mig ned genom strata efter strata av boken. Manusfragment, anteckningar, kluddiga blyertsskisser, allt halas upp till ytan, skärskådas, ofta i en blandning av förvåning och lättnad, och förpassas så ned i en stor, svart plastsäck.

Nu VILL jag verkligen glömma. Göra annat. Tänka på annat. Till sist svingar jag upp säcken på ryggen, och bär den tungt ut ur stugan som en slags inverterad jultomte. Hohoho.

