h1

På det höga taket

lördag, 20 maj 2006

I natt drömde jag att jag var uppe på taket på en hög, hög byggnad. Det var lutande och belagt med vanligt, rött taktegel. Som ungefär det hemma, fast huset har ytterligare tjugo våningar. Jag går längs taknocken, men kommer på glid på det ojämna underlaget, och dras mot kanten. Inte sällan faller jag bara utan vidare procedurer, men tänker i regel att jag kommer vakna innan jag slår i marken. Vilket jag också gör.

(Nyligen drömde jag en variant av denna: jag befinner mig i en hiss på väg ned, när vajern som drar korgen plötsligt brister med ett högt, sjungande ljud, och hela ekipaget störtar nedåt, och fallet är så svindlande snabbt, att jag blir tyngdlös. I detta svävande tillstånd störtar jag mot hisschaktets botten, men hinner att tänka, att innan… etc. Varpå jag vaknade, med ett ryck.)

Detta är för övrigt den mest lättolkade av alla mina återkommande drömmar. Denna gång har det troligen att jag göra med en mycket speciell uppgift som kanske väntar, men som skrämmer mig.

Nåväl: i min panik griper jag nu tag i hängrännan, som dock med ett gnisslande visar tecken på att ge vika. Långt under mig finns dock en stege, och jag försöker nå den med fötterna. Denna gång lyckas det. Tänk att filmklichéer även kan infiltrera vårt drömliv.

