h1

Att leva i FRAM-tid-en

fredag, 6 oktober 2006

Minns en viss fas i livet, då en stor del av tiden gick åt att tänka på och tala om FRAM-TID-EN. En helt naturlig sysselsättning när man är ung. Knäpp vore man annars. Men helt analogt så måste man förr eller senare sluta tala om Fram-Tid-En och istället inse att man lever i den. Två triviala saker fick mig att inse detta. För det första: när vi skaffade oss trådlöst bredband. Jag kan ännu inte förlika mig med känslan av ren magi, när jag sätter mig i soffan eller ligger i sängen och läser min epost eller surfar. Jag förstår liksom inte att det är sant, att det funkar. Det är så, så… Framtiden. Det andra var när jag pratade med en gammal vän från Boden, och vi skrattade över det faktum att vi en gång var ett gäng grabbar som gjorde en lista över vem vi trodde skulle gifta sig först, skaffa barn först, köpa hus först etc.

Så pratade vi om hur en sådan där lista skulle se ut i dag, och vi ryggade båda snabbt tillbaka, släppte ämnet. Den listan vill inte jag överväga, än mindre se. För en sådan lista skulle innehålla idel nederlag. Och jag inser varifrån den kommer, den där nya, tröttande vanan hos en själv och jämngamla: att tänka på och tala om DÅ-TID-EN. Usch. Det här var inget roligt att skriva om.

