h1

Rörelser på den litterära börsen

tisdag, 14 november 2006

Att mäta en författares rörelser på den litterära börsen låter sig göras på flera vis. Ett är att gå igenom antikvariatens tiokronors-lådor. (Ni vet, de där som ställs ut på gatan, utan översyn.) När någons verk börjar dyka upp där, är det ett säkert tecken på att det författarskapet befinner sig i baisse – antikvariatens prissättning är över huvud taget en mycket säker mätare. Jag kan aldrig gå förbi de där lådorna, mest av gammal vana från den tid jag var student, och inte hade så mycket pengar. (För man kan verkligen göra fynd i de där lådorna.) Nu gör jag det dock med hjärtat i halsgropen, rädd att upptäcka något av mina egna opus liggande där, försmått, förkastat, förverkat.

Böcker som fyller Billy på IKEA

Nu har jag funnit ännu plats där litterära öden mäts. Det är IKEA. Förr var varuutställningens bokhyllor fyllda med pappersatrapper. Nu rymmer de verkliga verk, inte sällan i många kopior. Jag går förbi, tittar, upptäcker böcker av flera kollegor, ryser. Och vet att hädanefter kommer jag inte kunna gå förbi IKEAs Billy i lugn och ro.

