h1

Öronslick i julhandeln

söndag, 17 december 2006

Jag vet inte riktigt vad jag avskyr mest med att tvingas ut i den storm som kallas julhandel, men jag tror att det är musiken. All muzak av olika slag är plötsligt utbytt mot sliskig, insmickrande och skärande falsk julmusik, gärna covers, där dansbandsröster med vibrato bedyrar oss att de verkligen drömmer om en vit jul, medan det som de egentligen drömmer om är lite snabba pengar – för julmusik vill ju alla ha, right? Wrong. Det är inte musiken i sig jag avskyr, som det uppenbart manipulativa draget som ligger bakom användningen av den. Julen är sedan länge shanghajad av konsumismen, men skulle de inte kunna hyckla lite bättre, tricksa lite smartare? Flera affärer flyr jag, närmast spyfärdig av det här skamlösa slickandet i mina öron.

