h1

Saker att göra utan ström

söndag, 14 januari 2007

Körande i bilen genom den virvlande, piskande snön passerar jag ett backkrön, och något har förändrats. Det är lite granna som att komma in i en annan värld, 400 år yngre. Elektriciteten har plötsligt gått, och landskapet är helt och fullständigt nedmörkat. Det enda som bryter av mot allt det svarta är det svaga, guldfärgade återskenet från stearinljus som anas i vissa av husen jag passerar. Det är samma klärobskyr som i en målning av de la Tour.

Det är slående hur raskt ens vardag förändras. Självklarheter – som värme – kräver plötsligt en hel massa arbete. Man blir kastad åter till en vardag som känns närmast tidlös. För mig, som har ett minne av ett liv före televisionen är detta tillstånd inte vidare problematiskt. Jag bär ved, läser, skriver med blyertspenna i min anteckningsbok och lyssnar på radio. Men barnen är helt vilsna. Nästan alla sysslor de har är på något vis kopplade till elektricitet. (Mitt förlag att pröva på ett brädspel blir bortfnyst.) Yngste sonen väljer i sin frustration att gå till sängs. Den nyckfulla datorn är helt och fullt död, men bokhyllan står där, som alltid sprakande, ett bokstavsdrivet kraftverk.

