h1

Gädda på 1600-talsvis

fredag, 19 januari 2007

Jag har nåtts av en läsarfråga, huruvida den maträtt som nämns i min och Kristian Petris ”Jag skall dundra” är autentisk eller bara påhittad. På detta kan jag enklast svara med att hänvisa till nedanstående recept, från en kokbok tryckt 1650:

mat.JPG”Skall man taga gäddan och skölja henne rätt ren och sjuda henne rätt halvsuden med litet salt vatten och taga henne upp och lägga henne i kallt vatten och taga grant fjällen av henne runt omkring i grytan; och huvudet skall stå mitt uti och vara mer än ett fingers tjock vid huvudet fastsittandes. Så skall man taga halvparten av vattnet som fisken haver sudit uti och taga så mycket rhenskt vin därtill som halvparten av vattnet är. Och tag så; l/4 skålpund sviskon och en stor hop med stött kanel, ingefära, peppar, saffran (att det bliver väl gult), 2 nävar sönderskuren lök och ett stort stycke smör och 2 stycken äpplen sönderskurna och sjud det litet i en potta, så att löken bliver väl suden; så skall det silas igenom ett rent kläde. Sedan skall tagas en hel göpen korinter och skalad mandel och hälla soppan på gäddan i grytan och sjuda både gäddan och soppan väl tillhopa. Och giv henne upp på ett fat och häll så sedan samma soppan därpå och sönderskurna lemoner i trinda skivor, och späcka var lemoneskiva med kanel och lägg så lemonerna på gäddan runtom fatet, sedan han är uppgiven. Det smakar rätt väl.”

Om det är någon som vågar göra denna rätt, så är jag rätt nyfiken på att veta hur det smakade.

