h1

Förberedelsens stilla lycka

torsdag, 8 februari 2007

Som den extrema rutinmänniska jag är, har jag alltid tyckt om att förbereda mig. Minns redan hur jag under tiden i lumpen alltid följde en särskild ritual på kvällen före någon stor övning: hur jag packade ryggsäcken enligt en viss ordning, lade ut den gråa vinteruniformen, radade upp långkalsonger, strumpor och sockar, rakade mig och till sist stoppade en rulle Lakrisal i vardera bröstfickan. Allt jag kunde göra var nu gjort. Den här anala rutinen stillade mig, och jag somnade lugnt.

Var häromdagen på Svanströms, köpte skrivarpapper, pennor (fyra svart Pilot VBall 0.5), postitlappar, klister, tejp, nya mappar. När jag kom ut i februarisolen med en kasse i en handen och en tung låda med ohålat skrivarpapper i den andra fylldes jag igen av den där stilla lyckan. Nu är jag redo; nu är jag beredd på det där okända nya.

Innan jag hann lasta in allt i bilen, genomfors dock den här känslan av en kall tanke: är inte detta utslag av hybris? Åtminstone pappren. Åtminstone att köpa så här otroligt MYCKET papper. Lådan är ett antagande: jag kommer att skriva m-a-s-s-o-r. Kommer makterna att tolerera detta övermod?

