h1

Där allting började

tisdag, 20 februari 2007

Råkade på ett gammalt fotografi, taget i mitt studentrum på Studentvägen 34 i Uppsala under någon av de första månaderna av 1980 – hade just flyttat ned från Boden. Jag kommer på mig att tänka: ”Hmm, var är datorn?”; men det enkla skälet att där inte fanns någon är att givetvis, att då hade dessa maskiner ännu en fyra-fem år till sitt genombrott.

mitt_skrivbord_1980.JPG mitt_skrivbord_1988.JPG

Jämför med den andra bilden, tagen i vår lilla studentlägenhet på Studentvägen 17 – nummer 1713. (Det är från december 1988, och jag har precis inlett arbetet på ”Ofredsår”). Men så självklara har de nu blivit för oss, att ett skrivbord utan dator verkar … tomt, naket. Som vore det i väntan på något. Som behövde skapandet denna yttre instans. Men vad är det som den tränger ut? Det mest intressanta är dock inte detta. Det är istället skrivbordet som en bild av en ung man i väntan på sin bestämning.

