h1

Jag söker mig

onsdag, 21 februari 2007

Har lagt ut en text om detta att åka hem i Textarkivet. Tillåter mig att citera ett stycke: ”Denna resa hem görs dock med insatser som blir större för vart år som går. Man reser tillbaka, på omedveten jakt efter sin ungdom. Jag söker Mig. Det har blivit en given del av ritualen: att stå och vädra i en trappuppgång och känna hur något rör sig i minnet, att söka tyda halvt utsuddat klotter på en skolvägg, att köra sakta förbi en gammal flickväns hus. Ändå blir det nästan ofelbart så att Mig hittar Jag. Jag blir påmind om hur tiden gått, jag kan mäta min egen ålder i de förändringar som går att notera i stadens utseende och mina vänners ansikten. Vi hoppas på något som redan har passerat. Hembygden är det vi lämnat bakom oss, det är det hem vi aldrig kan återvända till, hur mycket vi än vill.” Hela texten står att läsa här.

