h1

Förvissneliga element

måndag, 26 februari 2007

bok-kaos.jpgEtt par nya bokhyllor skänker mig möjlighet att omordna delar av boksamlingen, och för en person med min anala karaktär är detta behagligt; sorterande fyller mig som vanligt med ett märkligt lugn. Men allt får inte plats. Och det är vissa kategorier av böcker som lever farligt. De åker ut genom dörren. För det första: debattböcker. De tillhör litteraturens allra mest förvissneliga element, sprungna som de är i en viss tidsbestämd situation, tunna på fakta men smällfeta på åsikter. För det andra: böcker utan given hemvist: jag vet att jag här avslöjar mitt överdrivna sorteringssinne, men saker som vägrar att falla in i någon enkel kategori åker lätt bort (dit hör denna gång en undersökning om hur det är att doktorera samt en bok om drömtydning). För det tredje: antologier. Detta är bokvärldens svar på shake-‘n-bake och i regel med lika trist och oinspirerande resultat.

Tyvärr älskar särskilt akademiker att delta i antologier, troligtvis för att de dels kräver liten arbetsinsats, dels innebär att man där har en flock att gömma sig i. Kombinationen debattbok och antologi är givetvis fullständigt fatal: sådana skapelser är döda som dörrspikar inom en månad eller två.

