h1

Uraktlåtenhetssynder

fredag, 18 maj 2007

Det var bara mahognybordet som saknades. Den yta där våra ansikten kunnat reflekteras var istället täckt av en vit duk: vi satt på en argentinsk resturang på en av tvärgatorna till Puerta del Sol. På madridvis lät kyparen flaskan med giftgul Orujo stå kvar på bordet, och givetvis hjälpte det till att smörja samtalet, för vi var fyra män som alla nyligen fyllt jämt. Mycket snart var det också någon som gjorde ett försök att citera de där berömda slutraderna i Joseph Conrads ”Youth”:

”…our weary eyes looking still, looking always, looking anxiously for something out of life, that while it is expected is already gone – has passed unseen, in a sigh, in a flash – together with the youth, with the strength, with the romance of illusions.”

Det gick inte så bra, i så mening att ingen fick citatet ens i närheten rätt (det ser jag nu); vet inte om det var minnet eller alkoholen som spelade ett spratt. Dock satte det tonen för ett rätt melankoliskt men intressant samtal. Någon möjlighet att jämföra oss med varandra fanns inte – lyckligtvis. Därtill är våra liv och sysslor för olika. Den enda jämförelse som var möjlig var graden av bitterhet, eller snarare avsaknaden av den. Precis som männen i Conrads novell dröjde vi i vårt samtal ofta i det förflutna, men med förvånansvärt lite ånger – givet allt som skett.

orujo_copa.jpg

K var bestämd med att man aldrig ska ångra det man gjort, utan bara det man inte gjort: böckerna man inte skrev, flickorna man ej vågade kyssa, erbjudandena man aldrig tog, passningarna man missade. T och H höll med. Jag önskar innerligt att det var sant. Frågan är dessutom huruvida ”ånger” egentligen är rätt ord för ens relation till det ej inträffade. Det blir mer av retrospektiva framtidsfantasier: vi kan ana en annan upplaga av oss själva som med skeptisk min skuggar oss i något parallellt men ouppnåeligt universum. Men visst, det finns ju något kallat uraktlåtenhetssynder.

Kvällen avslutades på en skum liten bar nåt kvarter bort – ett hål i väggen bara. Epitetet skum gäller både belysningen och gästerna: tidigare var det mest ett tillhåll för prostituerade och kriminella, men nu hade – som vanligt tillade T – teaterfolk börjat ta över, uppenbarligen i hopp om att en smula av den här auran av farlighet skulle gnidas av på dem själva. Doften av marijuana slog emot redan i dörren. H citerade ett telegram som Chesterton en gång skickade till sin fru: ”I am in Norwich. Why?”

12 kommentarer

  1. Lät som en härlig kväll. Jag tror att det alltid finns en längtan efter att ha gjort de saker man önskat men inte vågat. Modet brukar tyvärr svika och frågetecknet över vad som hänt ifall man agerat annorlunda hänger hela tiden kvar.


  2. Strindberg skrev en gång att det finns två sätt att få lugn; det ena att aldrig göra det man ångrar, det andra att aldrig ångra det man gör. Tyvärr är väl båda sätten rätt orealistiska.


  3. Med risk för att vara oförskämd; jag har alltid tyckt att det där ”jag ångrar ingenting” alternativt ”man ångrar inte det man gjort bara det man inte gjort” är (A) patetiska uttalanden gjorda av egoistiska idioter utan förmåga att lära av sina misstag, (B) obegripliga uttalanden för hur f-n är det möjligt? (C) töntiga uttalanden där man vill visa på sin egen storslagenhet.

    Deesutom, uttalas det med tillräcklig emfas går det att tillämpa ”Saras princip”. Vilket innebär att ”jag ångrar ingenting” betyder ”jag ångrar allting”.


  4. Som kanske framgår hade även jag svårt att hålla med. Skulle ÖNSKA att jag inget hade att ångra – låter onekligen som ett perfekt liv. Dock tror jag att det som avses (för även jag har hört det förr) är det inte är någon idé att förlora sig alltför mycket i det förflutnas misstag. Det är min enda förklaring till denna attityd.


  5. Jag tror att ”Je ne regrette rien” måste sjungas av Edith Piaf om det ska bli någorlunda trovärdigt.
    För övrigt kan jag inte finna någon bättre förklaring till uttryckets popularitet än den du anför.


  6. PS. Även med tanke på Edith Piafs tuffa livshistoria så är tolkningen av uttryckets reella innebörd trovärdig.


  7. Hej, jag läser ofta din blogg men har fegat ur tills nu när det gäller att skriva en kommentar. Mitt språk är som planeten Venus om ditt är som Mars. Utrycker mig helst och bäst i bilder. Har på något sätt hamnat i det kortfattade och lite tramsiga bloggspråket.
    På grund av tidsbrist och lite rädsla för ”språket”, mitt språk som innehåller mycket svordomar.
    Men jag får inspiration av dina ord och kanske lite mer mod att förändra ”stilen” på min ftf tramsblogg.
    -Att inget ångra är ju att leva i nuet!
    Det var allt! Ha det!


  8. Att säga korkade saker och göra korkade saker som man ångrar är en del av livet. Nog så svårt att försöka undvika. Det man kan göra är väl att låta bli att älta det för mycket… Det som är gjort är gjort.


  9. Det är väl det där med att älta som är det centrala: att verkligen dra slutsatserna av alla sina misstag och försyndelser, men inte fastna i ett utdraget och i längden fruktlöst betraktande av dem.


  10. Jag vet en mamma som var förfärlig mot sina två söner under deras barndom. När sönerna i vuxen ålder försökte prata om det sa hon ”jag är en positiv människa som vill se framåt, jag vill inte älta…”

    Kanske är ältandet underskattat?


  11. ”Dådlös klagan båtar föga” brukade Karl X Gustav säga, och där hade han rätt. Klagan följd av handling är meningsfull, klagan för sin egen skull – det är väl kanske definitionen på att älta?


  12. Jag tänker på den där tysken du skriver om i ”Brev från nollpunkten”. Han som går med i SS för att förändra inifrån, men i själva verket slutar som massmördare själv. Den historien illustrerar väldigt bra de flytande gränserna mellan vad som är ett misstag och inte. Därmed blir det också ganska svårt att avgöra vad man ska ångra och inte. Nej, dömandet överlåter jag med varm hand åt högre makter. Även dömandet över mig själv.



Kommentera

