h1

Män och deras listor

söndag, 3 juni 2007

Jag visste det redan. Alltså att män gör listor över sina erövringar. Men jag hoppade ändå till när jag såg en sådan här lista hos – av alla – Henri Marie Beyle, mest känd under sin pseudonym Stendhal; för jag har gjort identiskt likadana själv.

Listan går att se i hans minst sagt excentriska självbiografi, som han skrev 52 år gammal, i stor hast under fyra vintermånader 1853-54. Den oputsade texten kränger hit och dit, respekterar ingen kronologi, svingar mellan ämnena och är tryfferad med små grova skisser, för det mesta enkla kartor över platser han besökt eller kvarter där han bott. Där går det även att se denna lilla lista, som består av en uppradning av bokstäver:

stendhal_lista_sm.jpg

Det är alltså kvinnorna i hans liv, i form av initialer, och i det fall initialerna upprepar sig tillägg av små suffix som skall göra dem möjliga att skilja från varandra. (Vid den sista står, i översättning, ”mme Azur, vars förnamn jag har glömt.)

Siffrorna markerar de han haft sex med. För, som han skriver, ”Huvuddelen av dessa charmerande varelser ärade mig inte med sina favörer, men de har bokstavligen talat upptagit hela mitt liv. Ur dem steg mina böcker”.

14 kommentarer

  1. Är det rädslan för helvetet måntro? Minns Don Juan som stod inför de tusen skönheterna han hade samlagat med. Han behövde endast minnas ett av deras namn. Men intet mindes han och brinner därför. Då hade det varit bra att ha en lista med namn att dra upp ur fickan.


  2. När jag såg rubriken på din post, innan jag hade läst den, så tänkte jag att listor, det är väl ändå något vi kvinnor gör, vana som många av oss är att försöka ha kontroll över det praktiska i vardagslivet.

    Men du tar upp en annan sorts listning, framgångarnas listor. Och det känner jag igen från den manliga världen. Män som tävlar med sig själva så att säga (en mig närstående man skriver upp sina resultat i sin favoritsport) och för den delen med andra män. Men vänta bara – jag är övertygad om att tiden kommer när man finner listor som Stendhals också sprungna ur kvinnors tävlande.


  3. Ha, ha – jag skrev listor på alla killar jag nedlagt jag med – började när jag hörde att min älskare nummer två skrev listor – han skulle ligga med en kvinna från varje land på hela jordklotet hade han bestämt – men fick veta att det finns nästan ett oändligt antal länder – eftersom vissa grupper inte erkänner de gränser som lagts ut. Dessutom ändras gränser hela tiden.
    Så han skulle nöja sig med tjejer från 100 länder.
    Vet inte hur det gick för honom.

    Min lista brände jag upp för några år sedan – vill inte bli sammankopplad med alla dessa gamla ungdomsförsyndelser som jag knappt kan minnas annat än till namnet.

    De som är värda att minnas kommer jag nog att komma ihåg ändå, när jag som vithårig gumma firar min 100:de födelsedag med ett milt leende på läpparna…


  4. Haha ok att listor kan vara bra, men vad ska han med en sådan lista till? =) Vore intressantare om han försökte komma fram till något, till exempel vilka bokstäver han skulle satsa på i framtiden.


  5. Det är speciellt att stöta på den typen av listor! Även författare (som ju ofta betraktas som genier, och inte hantverkare) gör alltså barnsliga listor över vad de åstadkommit. Man får känslan av att de ställer upp sina verk, och räknar dem samman liksom för att se vilket slags erkännande de borde förvänta sig.

    De verkar inte befriade från en så ”mänsklig” attribut som fåfänga, och passar därför inte riktigt in i vår bild av Den fria konstnären.

    Så var i alla fall mitt intryck efter att ha stött på en lista där Stig Dagerman skrev ned sina verk, och även tänkta verk. Bredvid listade han, om jag inte minns fel, Lars Ahlins dittilsa böcker!

    Just Dagerman kanske inte ett exempel på ngn diva, ngn ”halvgud”, men jag finner det ändå intressant att dessa listor verkligen kunde bryta mot min litet falska, litet väl romantiska bild av honom.


  6. Men hela anledningen till att föra sådana listor (ja, jag gör det) är ju att framkalla minnesbilder. Av samma anledning som man ibland tar fram sitt fotoalbum, tar jag ibland fram listan. Sen sitter jag ett tag och skvalpar omkring i gamla älskares sovrum bland gula gardiner, udda strumpor, lånetandborstar och skrynkliga lakan.
    Självklart är en del pinsamt, mycket till och med, men det kan vara nyttigt att bli påmind så att man helst inte gör om det.


  7. Jag tror nog mest på den sista, mer välvilliga tolkningen. Det är en del av minnandet. För dessa listor är något man ägnar sig åt i smyg – jag har ALDRIG visat min pinsamma lilla lista för någon, och kommer givetvis heller aldrig att göra det. Tanken är också, tror jag: om jag glömmer DE människorna, hur kan jag då förväntas att i längden minnas något annat? (Det finns en underbar scen i “Hope and Glory” där den annars så ilskne morfadern var nyårsafton begår samma ritual, nämligen att han ställer sig upp och räknar upp namnen på alla de kvinnor han haft samlag med, i en alkoholmarinerad hyllning – och alla runtomkring bara kvider av olust.)

    Sedan tror jag, till sist, att det i mycket är ett fenomen som hör ens yngre år till, då man kanske behöver se det, svart på vitt, att någon och några trots allt begär en…


  8. Hmmm… en författare lämnar efter sig spår… erövringar… man skulle gärna läsa om de som erövrats… och listor. Dessa listor. Var är de nu? Fenomenet borde synliggöras.
    Ser man dem på kylskåpsdörren bredvid listan över vad att handla? Det skulle jag tycka vara spännande. Köp hem ketchup! Legat med… och fyra stjärnor. Ja, ja… nu leker jag med tanken. Road. Det är allt. Återigen – bloggen är länkad på min lista. Allt gott Peter Englund. Anne-Marie Körling


  9. Hej – jag är fortfarande road av det jag läst här – långlivat – Tack Peter. Anne-Marie


  10. 1800-tals-killen med erövringslistor kanske var upphovet till någon av de första bloggarna/biografierna


  11. Tre år ur ett sexliv. Även kvinnor för listor… /Liz

    Januari: OS
    Februari: OS
    Mars: –
    April: NS
    Maj: NS
    Juni: NS
    Juli: PH, OS
    Augusti: OS, NS
    September: JF
    Oktober: ID, OS
    November: PH
    December: PH, OS

    Januari: PH, OS
    Februari: PH, OS, KF
    Mars: PH
    April: OS, BF
    Maj: BF
    Juni: OS
    Juli: BF, PH, OS
    Augusti – A
    September – A
    Oktober – A
    November – A
    December – A

    januari – A
    februari – här börjar tomheten
    april – A tillbaka
    maj – A
    juni – A
    juli – A
    augusti – A


  12. Se detta var en ny variant! Har jag faktiskt inte sett förr.


  13. Igen – jag fick en dagbok när jag var tretton år… där skrev jag en rubrik – killar jag varit ihop med under detta år – jag inledde min dagbok dag ett – och när årets sista dag inföll – var listan tom. Inte ett namn…och jag strök fyra blyertstreck över min listas rubrik. Men under listan över killar jag varit kär i fanns det ganska många att läsa om…
    där tog listskrivandet slut… men jag har en inre…
    Allt gott Anne-Marie


  14. Det är klart att man måste ha en lista för att minnas! Jag började på en för tio år sedan, och fann att det var en mycket trevlig hobby… Under flera års tid poppade det plötsligt upp nya flickor som jag hade ”glömt” när jag minst väntade det, men nu är det glesare. Det finns ju gränser också för hur mycket som kan gömmas i minnets bottenslam! Men dessa unga kvinnor från trettio år tillbaka, och mera! En del är som skyddsänglar för mig, och jag behöver inte ens blunda för att se deras fortfarande unga ansikten – jag bara kastar en blick över axeln, och så fort våra blickar möts, spricker deras ansikten upp i fantastiska leenden, och jag går vidare i livet – styrkt!



Kommentera

