h1

Metaforisk krasch

måndag, 4 juni 2007

Häromkvällen såg jag ännu ett program om flyghaverier på National Geographic Channel. Denna gång handlade det om två krascher jag faktiskt kände till, vagt, just i det att de trots noggranna och långvariga undersökningar, länge trotsat alla försök till förklaring.

Mönstret var detsamma: det handlade om Boeing 737:or som under inflygning plötsligt svänger hårt över på sidan. Och trots att att besättningen gör allt för att häva manövern, förstärks den bara, varvid planet snart lägger sig på rygg och liksom styrd av en osynlig makt flyger rakt ner i marken. Alla ombordvarande dör.

Nu är mysteriet löst. Tack vare en tredje incident, då piloten mot alla odds lyckades landa flygplanet. Detta handlade programmet om.

Förenklat kan man säga att felet berodde på att den hydrauliska pistong som drev stjärtrodrets rörelse, under vissa extrema omständigheter plötsligt kunde vända sitt funktionsmönster, så att tryck på höger roderpedal istället för att ge utslag åt höger istället gav utslag åt rakt motsatt håll!

Det mest fascinerande var dock inte det tekniska felet, utan igen det metaforiska i skeendet. I det skedda såg jag nämligen en bild av hur det gått till när förhållanden havererat, för mig och för andra, mig närstående. Flygplanet utsätts för en liten störning, som piloten korrigerar, rutinmässigt, men farkostens rörelseregler har ändrats (utan att han begripit det) och rodret slår åt fel håll . Planet börjar tippa. Piloten trampar då än hårdare på roderpedalen, vilket dock bara förstärker den fatala rörelsen.

Och hela rasket styrs så rakt ner i backen, i realiteten av piloten, som sitter där och kämpar mot en osynlig makt som är han själv.

10 kommentarer

  1. Om jag inte minns fel var det ”typ exakt” så det gick till när JAS-planet störtade i centrala Stockholm: planet korrigerades av piloten, men planet ”autokorrigerade” också – vilket blev för mycket och resulterade i… tja, den där kraschen…

    Finns, som du är inne på, nåt obehagligt över det hela. En slags fjärilseffekt som man själv sätter igång. Bäst att hålla sig inomhus, nedbäddad och med händerna på täcket resten av dagen…🙂


  2. Har det att göra med datoriseringen av styrsystemen? Jag hoppas i så fall att trafikplanen inte är utrustade med Windows.

    Pilotens berömda sista ord: ”Varför gör den på detta viset?”


  3. Nej, inte alls.
    Grundfelet var helt mekaniskt – det visade sig att den där hydrauliska pistongen kärvade ihop på det nämnda viset om den utsattes för extrema temperaturomslag, som troligtvis hade att göra med en snabb nedstigning från hög (och mycket kall) höjd, ned till en lägre (och betydligt varmare). Det som ställde till det för utredarna var, att när pistongen väl uppvärmts helt och hållet, så återgick den i normal funktion, och detta utan att ett enda spår av det här kärvandet gick att upptäcka i pistongen som sådan.


  4. Intressant metafor.

    Att inte alltid gå i samma hjulspår. Att våga prova något nytt. Göra motsatsen till det som brukar vara lösningen – fast det kanske skulle kunna bli dödsstöten.

    Mitt ex brukade jämföra ett gammalt förhållande med en åldrande bil; man reparerar och fixar och donar och lägger ner massor av arbete – ska man skrota nu när man lagt ner så mycket – eller ska man satsa lite till?

    Hur ska man veta att det inte lönar sig längre?
    När är det dags att lämna sitt förhållande och sin bil – och satsa på någon/något nytt – eller på ett bilfritt/partnerfritt liv?


  5. Nu skall jag göra något man inte får göra: elaborera en metafor i argumentativt syfte. Alltså: om man korsar de två bilderna handlar det ytterst inte om bilfritt eller inte bilfritt, utan huruvida det kanske är just själva LAPPANDET som sänker det hela.


  6. Metaforen är smärtsamt tydlig.

    Inte nog med att man som ”pilot” ovetandes varit sin egen värsta fiende, utan dessutom att just det man gjort för att undvika haveri, någon slags justering, blir det som fäller en.

    Jaha, funderar man ”jag kunde inte gjort på något annat sätt” men sedan tänker man ”om jag bara varit lite smartare…”.

    Det borde finnas namn, LAGEN OM ???. En benämning vilken stiger ur situationen där planet störtade och en annan benämning då en ”pilot” varseblir vad som egentligen sker och lyckas rädda. Den senare händelsen är mer intressant; ”piloten” inser att ”utrustningen” ger fel signaler och förstår att han/hon måste frångå en annars pålitlig kontext och börja improvisera.


  7. Vad ska man vara mest rädd för: den mänskliga faktorn eller att det blir tekniskt fel på planet? Är chansen 50/50 måntro???

    Det är bra konstigt ändå, folk är flygrädda. Men att sätta sig i en bil som är betydligt farligare att åka i, det går bra.

    Bra lustigt hur vi människor fungerar!


  8. ”… kämpar mot en osynlig makt som är han själv.” Är inte detta då fåfänga? I botten? Fåfängan i att inte vilja ändra sin egen metod?

    Fåfängan har vart skuld till i alla fall några flygkrascher. Vid problemet med metalltrötthet som ledde till att Comet-planen bröts upp i luften var en bidragande orsak (bortsett från onödiga besparingar) just fåfänga. Fönstren på flygplanet var fyrkantiga (för att inte påminna om båtfönster), och i hörnen började skrovsprickorna. Formgivning som delorsak till olycka.

    Därmed inte sagt att fåfänga inte skulle kunna rädda skivan också, ett sätt att förlänga metallens livslängd lär vara att polera den så den blir skinande spegelblank igen (och dom små mikrosprickorna där allt börjar försvinner).


  9. Jag vill bara uttrycka att det sista stycket i det här inlägget kan vara det mest sorgligt vackra du har skrivit än så länge på din blogg.

    Jag känner så väl igen mig och det är skönt att du har kunnt sätta ord på det jag inte har förstått själv, tack!


  10. ”…som sitter där och kämpar mot en osynlig makt som är han själv…” i jamforelse med relations kriser etc..

    Detta har beskrivits som ‘The negative love syndrome’ av Bob Hoffman. Las mer pa lanken:

    http://www.hoffmancentre.com.au/nls.html



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: