h1

Spiraltrappan

måndag, 9 juli 2007

De flesta drömmar är nonsens. Jag vet det: de är blott skärvor från ett glömskearbete som utförs var natt, och som någon del av vår hjärna försöker bringa till mening genom att ordna i berättelsens form. Men i natt hade jag en – eller borde jag säga ”uppstod det en”? – som var ovanligt intressant, både tolknings- och känslomässigt.

spiral2.jpg

Jag befinner mig åter på Studentvägen, det område i Uppsala som jag bodde i när jag pluggade vid Universitetet. På något sätt har jag kommit upp på det platta taket till av ett av de högsta husen. Jag måste ta mig ned, och i min hand har jag en nyckel. Där finns en dörr som leder ner, och nyckelhålet är markerat med en färgprick, som går att vika undan. Jag gör det, men upptäcker att nyckeln inte passar. Hur skall jag nu komma ned?

Då ser jag att det finns en trappa som leder till marken, men den är kolossalt brant, och saknar dessutom räcken. Och jag som är så höjdrädd. Långsamt häver jag mig ut över kanten, söker efter trappstegen med min fot. Jag är skräckslagen på gränsen till paralyserad. Emellertid upptäcker jag att det invid den här branta trappan också går en spiraltrappa av gjutjärn. Jag kommer dock inte in i den, men jag sträcker mig istället och får fatt i en stång på dess utsida, hoppar över.

Därefter börjar jag gå ett slags vertikal armgång ned mot marken, på UTSIDAN av spiraltrappan. Tekniken är den som brukas av större apor: jag tar med ena handen tag i en bit av fackverket, faller samtidigt med kroppen mot nästa, tar tag i den andra handen samtidigt som jag släpper med den första. Det går fort, och det är roligt.

Så står jag nere på marken, andtruten men närmast euforiskt glad. Jag vill göra om det, men det är omöjligt för huset har plötsligt krympt.

10 kommentarer

  1. Att komma tilllbaka i drömmarnas värld ger en viss trygghet även om platserna är förändrade eller förvrängda.

    Med en stunds eftertanke brukar man kunna koppla drömmarna till göromål och skeenden i ens vardag.

    Kanske har Du nåt på gång som kommer att gå riktigt riktigt bra !


  2. Hej Peter
    Tak til den fine hjemmeside – håber det går an at skrive på dansk. Mange drømme er nu ganske meningsfulde – og vil her gerne henvise til den danske lærer, forfatter og bevidsthedsforsker Jes Bertelsen. Jes B. klassiske bog ”Drømme, chakra og meditation” er en glimrende jungiansk/buddhistisk introduktion til drømme.
    Antager det er okay at kommentere din drøm, og tillader mig derfor at mene, at drømmen bl.a. handler om jordforbindelse🙂
    Med venlige hilsner
    Ralph


  3. Det hela påminner om ett gammalt dragons and dungeons spel från datorernas barndom när de inte ännu hade grafik utan bara text:

    ”You are in a tower. There is a staircase going down and a window on the east wall. You hold a key in your hand.

    What do you do? >”

    Dessa spel var för övrigt mycket mera fantasieggande än dagens överrealistiska shoot’ems


  4. En fransman som var sjöman och väntade på en båt bort från Kapstaden. Han pratade knappt engelska och min franska var något bättre. På kvällarna satt han ensam och drack öl. Vi sov i samma sovsal. En dag tog han fram ett vykort med en spiraltrappa avbildad. C’est magnifique, sa han och försökte berätta varför den var så magnifik. Det gick inte så bra, men det gjorde inget.


  5. Jag tolkar din dröm som att du känner dig avslappnad och lite lagom kaxig.:) Semester i antågande?


  6. Jag kopplar lite till ditt inlägg om bordet och stolarna (och varför jag fortfarande går omkring med den bilden i huvudet förstår jag inte..). Bordet och stolarna kan symbolisera vad de var, vad de är, och vad de kommer att bli.. En dröm kan rent symboliskt visa på detsamma…eller inte alls! Ett tankespån så gott som något!


  7. Så länge människan skrivit ner sina upplevelser har hon dryft sina drömmar i text.
    Den äldsta skrivna nordiska tonslingan är en melodi till en dröm:

    Drömde mik en dröm i natt
    om silki och (h)ärlik pell
    (pell= kostbart tyg, kanske i släkt med vårt päls)

    Tyngda storheter i maktpositioner har fått sina drömmar tolkade för så att basera avgörande val på dem otaliga gånger igenom historien.

    Vi mer obetydliga har också i drömmarna en källa till förundring och en väg inåt i oss själva. En källa att använda i konst ( måleri, diktning, teater) och vem vet om inte profeter inom de flesta religioner noga läst mening ut av sina drömmar?

    En kurios synkronism hände mig, Peter, som i kort ( nja, så kort blev det ju inte…) version såg ut som följer, och med förklaring:

    Min yngsta dotters pappa heter Aly Bain, skotsk traditionell musiker på viol. Hans svärfar ( i våra storfamiljer finns inga föredetta, utan familj är familj)är psykiater i NY, USA.
    Montegue Ullman fick höra om sina skotska barnbarns nya svenska syster och skickade hälsningar till både mig ( i form av en bok på svenska om drömtydning )och familjens andra barn. Det tyckte vi var hyggligt. Som en liten äldstes välsigning av nya konstellationer i slekten, ungefär.

    År gick och Sophie började i skolan där jag jobbade.
    Aly, som turnerande musiker med världen som arbetsplats, damp ner när han hade möjlighet, och en gång efter ett NY-besök hade han med några förpackningar mikropopkorn (!) till barnen med hälsningar från Monty.

    Kan man annat än gilla denna man?

    Natten därefter drömde jag att de två rektorerna på skolan skulle firas, men vi personalen hade glömt att köpa någon present. Det var pinsamt, men under samlingen i personalrummet kom jag på att mina bankböcker fanns i väskan, och vi skulle kunna ge dem dessa, en i var. Lättnad.
    En hake fanns, i det vi överlämnade bankböckerna och blommorna kom jag på att de båda var tomma. Inga pengar på kontot….
    Tablå, jag vaknade och skrattade.

    Aly var ju hemma, han fick höra drömmen.
    På jobbet träffade jag Tommy Berglund, den ena av de drömda rektorerna, han fick höra om min välmenande dröm, och en liten pik om lönen ( ref till de tomma bankböckerna) Tommy har humor och vi fick oss ett gott skratt, han tackade förövrigt på behörigt sätt för omtanken.
    Jag kom ut från rektors arbetsrum och gick bort till bordet i vårt personalrum.
    Där låg en tidning öppnad någon höll väl på att läsa, men fått lämna tidningen.
    Jag tittade lite på vad som fanns där,
    båda sidorna handlade om en svensk drömtydnings-grupp som bygde på metoder använda och initierade här i Sverige av New York psykiatern Montague Ullman.

    Artikkeln eller intervjuven krätsade om människorna som tillämpade hans arbetssätt; att låta en grupp dela med sig av drömmar, för senare att diskutera innehållet med varandra.
    På ena sidan en stor gul ruta, en sorts ingress med bio om och foto av Monty. Tidningen var ICA-kuriren.

    Detta hände dagen efter den vänliga micropopkornhälsningen till barnen från denna hedersman.

    Hur sannolikt är detta sammanträffande?
    Jag var faktisk så tagen av situationen att jag gick skakad in igen till Tommy och berättade, så även han skulle se. Som ett slags stöd för att det fakiskt var sant, kanske.
    Jag kände en stark mening i nuet där och då, men visste inte vad jag skulle läsa ut ur sammanhanget.

    Jag bad Aly berätta för sin svärfar nästa gång de träffades, men vet inte om han gjorde det.
    Möjligen skall jag själv skriva till gentlemannen och berätta….

    Adress till info om den mycket läsvärda doktorn:

    http://siivola.org/monte/

    och böcker på svenska: http://opac.helsingborg.se/opac/sv/opac/sok_titelforf.asp?TextForf=Ullman%2C+Montague&Host_nr=1

    Ja, dagens fruktkorgsbidrag är lämnat. Känns meningsfyllt utan att jag vet varför.
    Vi vet inte alls allt…..
    Hälsningar Hanne Kjersti


  8. Tanken lockar att tolka din dröm.
    Det har du givetvis räknat med.
    Den självklaraste tolkningen,tycker jag, är att du står inför ett problem i livet som ska lösas. Ett sätt går inte alls, ett är för läskigt men det som får dig till ditt mål är en alldeles egen och oväntad lösning. Precis som i verkligheten är de oväntade lösningsförslagen ofta bra och nästan alltid intressantare än de vanliga.
    Fortsätt klättra utanpå!


  9. Jag kan tänka mig att drömmen handlar om steget ut i yrkeslivet, förvandlingen till sin egen: något jag då (därav det faktum att den utspelar sig på Studntvägen) oroade mig mycket över men som gick enklare än jag tänkt, och på ett helt annat vis än jag föreställt mig.

    Kanske.


  10. Hej – spiraltrappan är synnerligen symbolisk – mycket spännande läsning. Tack från Anne-Marie Körling



Kommentera

