h1

Schillers äpplen

måndag, 10 september 2007

Det är en märkligt behaglig doft. Den från ruttande äpplen. Som bekant brukade Schiller ha gamla äpplen i en av sina skrivbordslådor, då han på något vis fann lukten inspirerande.

Uppgiften om Schillers äpplen kommer, om jag minns rätt, från Goethe, som en dag var på besök hos den sjuke kollegan och då hajade till inför en oväntad stank; Schillers hustru skall då ha förklarat att poeten inte kunde skriva den förutan.

ruttnande.jpg

Även viss nervgas luktar ruttnande äpplen. Soman. Det lärde jag mig i armén. (Just de dödligaste stridsgaserna har förresten märkligt vackra namn: Tabun, Sarin, Soman. Alla är uppfunna i Tyskland före och under Andra världskriget. Soman är den mest kraftfulla, och producerades i stora mängder av ryssarna under Kalla kriget.)

Dock är det i första hand Schiller jag tänker på, när jag står där invärvd i de svagt aromatiska ångorna och betraktar mönstret av vindfälld gul frukt mot det gröna gräset. Är det jag eller naturen som är så slösaktig? Lutar åt det sistnämnda.

31 kommentarer

  1. Jag som inga egna träd har tittar avundsjukt på bilden. Det finns ett musteri i Gamla Uppsala som tar emot frukt från privatpersoner. Du får din egen must och de har tomma dunkar till försäljning. Väljer du bort konserveringsmedlet kan du göra din egen cider…….


  2. Det lät intressant. Har du månne något telefonnummer?


  3. Bättre upp, här är deras hemsida http://www.musteri.se/ .


  4. Hejsan,

    Din uttryckta fråga: ”Är det jag eller naturen som är så slösaktig?” – slut citat.

    Nja – NaturRen är helt enkelt ÖverFlödAnde – precis som allt annat i Skapelsen är – som är NaturLiktVist.

    Undantaget ifrån den allomfattande NaturLiktVisa Principen är såvitt känt enbart människosläktet – som sedan tusentals år tillbaka har byggt sina civilisationer på den vansinniga Principen att Det ÄR Brist på Allt.

    Ett sant Mirakel att det inte med den grundPrincipen är ett mångfalt värre helvete på jorden än vad det är, kanske…

    Ha det…
    vännen Josef


  5. Det är alltid intressant att titta in i din skrivarlya. Ibland doftar det unken vadmal, ibland pest och kolera, och idag äpplen. Förvisso ruttna och gasformiga, men ändå förnimmer jag tydligt doften av röda svenska höstäpplen. Sandov, Sultan och Tuna skulle ju ha kunnat vara stridsgaser, men de är tackochlov bara vanliga äpplen…


  6. När jag tittar på våra vackra Gravensteiner som kommer ramlandes ner på marken från dignande grenar så kan jag bli så ledsen över detta överflöd som förfars. Och i affärenerna säljer man äpplen som har fraktats över halva jordklotet. Sådant borde vara förbjudet.

    Tror jag ska pröva Schillers variant. Kanske får jag då någon användning av alla äpplen som ingen vill ha. Musteri i Uppsala för privatpersoner? En sådan sympatisk idé!


  7. Välskrivet och lustfyllt att läsa som vanligt. Jag reagerade dock på ett ord. I all ödmjukhet och med den största respekt för akademiledamoten förstås. I min förvirring anförtrodde jag stavningsprogrammet i Word. Då visar det sig att programmet vill byta ut ordet ”invärvd” till ”invävd”. Personligen tycker jag ”invärvd” låter mycket bra och jag får de associationer som jag tror avses, men Words lille språkpolis har nu rubbat mina cirklar. Vad göra?


  8. HORTENSIO: Faith, as you say, there’s small choice in rotten apples.

    Shakespeare, The Taming of the Shrew, I, 1.


  9. Fallna äpplen ingår i livets kretslopp. De blir mat åt ett myller av levande organismer. Stora som små. Där även trädet vilka äpplena föll ifrån är inkluderat.

    Om det är slöseri, så är liv slöseri. Vilket det kanske i någon mening är. Ett slöseri med energi? Atomerna, molekylerna, grundämnena, vilka alla levande varelser är uppbyggda av återanvänds. Så även äpplena. I livets kretslopp. Med hjälp av energi från solen.


  10. Förresten, här kommer en länk till musteriet i Uppsala. Det rekommenderas varmt av en god vän till mig som är reguljär kund.

    http://www.musteri.se/


  11. Man skall akta sig för att lita alltför hårt på stavningsprogrammet i Word. Särskilt vad gäller nykonstruktioner. En dator kan inte göra något unikt. En dator kan inte göra något unikt. En dator kan inte göra något unikt.


  12. Jag håller med Peter. Words (och alla andra texbehandlares) stavningsprogram är som små barn i början. De har ett mycket begränsat ordförråd. Det blir bättre så småningom om du gör dig mödan att lära dem nya ord. Men då måste du naturligtvis var försiktig så att du inte lär fel. SAOL är en bra referens, även om den inte heller innehåller hela svenska språket.

    Och inget stavningsprogram ersätter korrekturläsningen. Den bästa korrekturen får du om du printar ut din text och låter någon annan läsa den. Människan är mycket bra på att hitta fel hos andra. Denna egenskap skall vi utnyttja.

    Sämsta kvalitet på korrekturen får du antagligen om du läser själv direkt från skärmen.


  13. Kunde inte låta bli att googla på ”invärvd” — pröva och se om ni får samma sida högst upp som jag.😉


  14. men ”nykontruktioner”???😉


  15. Den lilla bokstäveln som rymde är nu infångad och återbördad till sin rätta plats…


  16. Hm, intressant. Men jag har för mig att det här med inspiration från doften (?) av ruttnande äpplen handlar om Balzac inte Schiller?


  17. Oj, vad mycket ruttna äpplen det låg där då. Inte tid att plocka?

    Är det någon som håller med mig om att äppelsorten Ingrid Marie är det godaste äpplet som finns?

    Det riktigt saftas i munnen när jag tänker på detta goda äpple. Synd nog finns det inte att köpa än i affären.

    Eva Nygren, jag håller med dig, det borde vara förbjudet. Men samtidigt, vi konsumenter har ju stor makt i det avseendet. Vi kan ju bojkotta utländska äpplen och köpa svenskt här framöver. Så gör jag. Finns det svenska äpplen, klart att jag köper det! De är ju klart godast!

    Om man ska tänka på antioxidanterna i frukten så ska man välja röda äpplen. Mums. Jag hoppas med min äppelkonsumtion, att jag håller doktorn borta!


  18. Man blir lite sjösjuk av ditt naturstillleben, det är något med perspektivlinjerna. Avsiktligt eller inte? Då tänker jag inte på lutningen utan på själva kompositionen.

    Och så får det mig att tänka på böcker av Maria Gripe. Visserligen är det en målad träbänk, men ändå. Något med stämningen.

    Monika: håller med om Ingrid Marie, men Aroma är inte så dumma heller. Inhandlade ett sådant hos den lokala grönsakshandlaren igår förmiddag (han hade minst tio olika närproducerade sorter, men inte just Ingrid Marie).

    Annars: allt blir mycket bättre bara man slipper Word. Visserligen är det svårt rent praktiskt, men det gäller att vara envis.😉


  19. Till Gabrielle

    Balzac var koffeinist. Idag skriver jag i min blogg om Kathryn Lindskoogs roande bok; “Creative Writing for People Who Can’t Not Write”, där hon beskriver vad olika tänkare och författare gör och gjort på det fysiska planet för att befrämja den skapande processen.


  20. Hej Peter!
    Uppvuxen i en trädgård med 75 fruktträd och buskar från strax innan århundradeskiftet 1900 älskar jag äpplen.
    Några av fruktträden sades komma från Holland med seglare som brakte demn till det kallare Norge. Bland dem plommonträdet Victoria och ett vi kallade äggplommon…de var så gula!
    Kongepäreträdet var det största i hela trädgården bredvid blodboken. Den strödde sina tvåfärgade mogna böjda päron runt om, stora som en vuxen handflata, gula och eldröda, saftiga och söta. Lurades man att vända på nedfallsåäronen kunde halva vara uppäten på sidan som vänt mot bakken, ja, oftast kravlade getingarna runt oförstyrrade fast man höll i godsaken…..
    Hur många kilon som fanns i detta trädet är svårt att säga, men hela hösten från dessa bärbuskar och fruktträd försåg tre familjer med konserver av alla slag. Kvinnorna tog hand om allt.
    Måltidsdrycken hemma var just äppelmust från Sunrose bryggeriet i Tönsberg. Man betalade med äpplen. Vad jag kommer ihåg bestod affären i att musteriet behöll samma vikt äpplen som vi fick must av. Vi kunde lämna 15-20 lådor äpplen.
    Ett äpple från den trädgården letar jag fortfarande; mörkt lite tjockt vinrött skal, lätt tillplattad rund form med ganska djupa fästen för stjälk och blomstånd, ljust limegrön-vitt kött med röda ådror, och äpplet doftade och smakade ananas!
    Varje dag går jag förbi Lilla Hagalund, ett K-märkt ställe i Bålsta där det gamla Åkeröäppelträdet släpper sina dyrgripar till glädje för skatorna, maskarna och mig.
    Sju åtta år tar det för detta äppelträdet att börja bära frukt, men det är värt att vänta på… fast,smakrikt, vackert i form och med en sval, transparent grönorangerosa färg i skalet tillhör Åkeröäpplet adeln inom skrået.

    Fråga folk som äger fallfrukt om lov att plocka. Sensationella smaker i många rätter går tapt där i det lövprydda gräset….äppelpajer, kräm och kompott, sylt ( ja,sylt!) chutny med vinäger och lite chili, gelé med rönnbär till viltet, puré, äppelkakorna med maräng, kanel och honung, mördegs eller vanlig sockerkaka där man bara droppar äppelbåtar med skalet på rakt i smeten…
    Tjuge minuters insats och du har en höstlig njutning som gör att årstiden blir så mycket mer uthärdlig, ikke sant?
    Hanne Kjersti


  21. Modifikation av min kommentar:
    Jag har nu förstått att det ännu inte är säsong för Ingrid Marie, dels genom att läsa Monikas kommentar mer noggrant och dels genom att prata med grönsakshandlaren igen. Oktober till januari, sa han. Då kan vi alltså frossa i antioxidanter av bästa slag.


  22. Mr Test: Det är mycket lätt att slippa Word. Det finns fina Open Office program för de vanligaste operativsystemen. De är gratis under GNU-lisens. Själv använder jag Mac OSX och NeoOffice. Kompabiliteten är heller inget problem, för det går att exportera materialet i MS-Office format så att de stackare som inte förstår bättre än att betala skjortan för en massa egenskaper som de aldrig använder också kan läsa vad man har skapat.


  23. Sune: jo, jag vet. Jag har också OSX. Ingår i datorn när man köper den.


  24. mr test: Läser på Wikipeida att Ingrid Marie är en dansk äppelsort. Är hållbar ända till april.

    Aroma är tydligen en korsning mellan Ingrid Marie och äppelsorten Filippa.


  25. Hej Hanne Kjersti! Är du danska? Norska? Oförstyrrade getingar?? Menar du att de inte blev störda?
    Annars var ditt inlägg rena rama poesin!
    M V H Mohikanen.


  26. ..ha, ha, ibland går det fort och galet. Tack Mohikanen, kanske kan jag få hjälp?

    Ja, som du ser är jag norsk och oförstyrrad sådan, tror jag.
    Nu när jag tänker efter tycker jag att just det ordet saknas i svenskan, ostört låter så förnämligt. Getingar i närheten av sockriga päron blir ju inte störda ( om man försöker översätta elendet)de blir som vissa karar på fredag eftermiddag på väg till krogen, eller kvinnor på rea. Vad kallas denna åkomma?
    När insekten äntligen hittar sin källa,sockeret, frukten inträder det nya tillståndet som jag inte har ett svenskt ord för. De blir ”beyond reach”.
    Hjälp någon.
    Trevlig helg alla!


  27. Hejsan Hanne Kjersti,

    Din uttryckta mening: ”Ja, som du ser är jag norsk och oförstyrrad sådan, tror jag.” – slut citat.

    Ja jisses – tänk ifall Wi i Sverige hade varit mera av ”oförstyrrade” – hur mycket annorlunda = i mininge3n MEDmänskligare skulle det då inte ha kunnat vara i mitt kära fosterland Sverige.

    Det där med karar på väg till krogen, kvinnor på rea och getingar – är väl helt enkelt närmast att likna vid extas. Det är väl i sig självt inte en sjukdom egentligt – utan precis det rakt motsatta = LivsBejakande såvitt jag har erfarit på ett helt annat område i mitt mer än 66-åriga liv.

    Men det här med på väg till krogen och rea kan måhända mera vare en slags sjukdom, kanske…🙂

    Ha det…
    vännen Josef


  28. När de är i sitt esse? 🙂 Mohikanen.


  29. ….de är snarare utom sig, på väg mot något med stark dragningskraft, nära nog viljelöst, och med enbart ett i fokus; överlevnad med hjälp av njutning.
    Vilket medför att hot om förluster eller rejäl fara till synes inte kommer dem vid.

    Så ser jag det.
    Hanne Kj.


  30. GooodMorgon Hanne,

    Dina uttryckta meningar: ”…de är snarare utom sig, på väg mot något med stark dragningskraft, nära nog viljelöst, och med enbart ett i fokus; överlevnad med hjälp av njutning.” – slut citat.

    Applicerat på att vara på väg till butiken och/eller krogen kan jag instämma i att det verkar lite konstigt.

    Men som allmän livsPrincip så är det säkert det enda som håller – faktiskt. MaktElitens sedvanliga dödsPrincip – som tyvärr dom allt överskuggande flesta av oss har låst oss vid: ”att Wi SKALL slita i wårt anletes svett och möda överhuvudtaget” – är ju idiotsäker – i avseendet att Wi då ALLTID förr eller senare hamnar i MaktElitens helvetiska påhitt en oundviklig Grav-i-Terra.

    Så jag kan ju NU undra över vad det är för djävla LIVS-princip egentligen ? Varför inte vara ärlig och kort och gott använda den korrekta ordbeskrivningen av det = DÖDS-Princip på sådant humanDement förryckt vansinne – eller ?

    Tills någon övertygat mig om det motsatta – så föredrar jag att ha utgångspunkten för mitt fortsatta liv i kött: ”Att Livet i grund och botten är en Kär Lek – som är till för oss att bokstavligt talat njuuuta av och uti – som inkarnerade i en kropp = forden/mobil i kött !” Detsamma som att pendla mellan förtjusning och skräckblandad förtjusning, kanske…🙂

    Tro det den som vill. Eller snarare sagt – ta själv reda på om det är så här egentligen – för den som så vill !

    Ha det…
    vännen Josef


  31. Hej Peter!

    Googlade på äpplen och hamnade i din blogg. Hoppas du hinner med äppelskörden lite bättre i år – och att du inte tar illa upp att jag nämner dig i min blogg.
    Vänliga hälsningar
    ”Miranda”



Kommentera

