h1

Komplicerad enkelhet

söndag, 16 september 2007

Läser en äldre volym ur Panacheserien med modern tysk lyrik – tolkade av Johannes Edfelt – och gör en för mig alldeles ny bekantskap, Robert Walser. Kan inte låta bli och citera lite:

  • Människor, som inte gärna gör stort väsen av sig, tilltros i regel alltför liten världs- och självkännedom. Antagandet att fridsamma, förnöjsamma människor inte skulle vara i stånd att lika väl som några andra bedöma och avväga alla viktiga ting, beror på ett uppenbart lättfärdigt betraktelsesätt.
  • Den som aldrig felat har sannolikt aldrig heller gjort något gott.
  • Om enkelheten i viss mening är komplicerad, så följer därav att med det komplicerade är något enkelt förbundet. Jag menar att man härvidlag har att göra med ett slags naturens lek, och man bör kunna tro att ingen enkel människa är så enkel som hon ser ut.
  • Jag vill inte ha någon framtid, jag vill ha det närvarande. En framtid har man bara, om man inte har någon nutid, och har man en nutid, glömmer man att över huvud taget tänka på framtiden.
  • Slutligen är hjärtat det mest romantiska som existerar, och varje kännande människa bär inom sig gamla städer som omslutes av urgamla murar.

Som så många av mina bästa fynd – fynd både i meningen billig och i meningen upptäckt – gjordes det då jag besökte bokinisterna, som varje lördag står nere vid Fyrisån här i Uppsala.

22 kommentarer

  1. Så fina små deviser! Paragraf nr. 1 gör mig dock lite förbryllad –Hur tråkigt det än kan vara att tala om nationalkaraktärer så kan jag inte låta bli att säga att i Sverige behöver man sällan ställa sig upp till försvar för den som inte gör något väsen av sig. Vår kultur hyllar den tyste och förnöjsamma och tillskriver dem gärna stora tankar stor potential. Kanske lite förenklat och den akademiska världen skiljer sig måhända från den ”vanliga” världen…..men jag håller, med all min erfarenhet, på paragraf nummer 2. Aktivitet alltid före passivitet! Nummer 4 underbart, så enkelt uttryckt –aldrig är väl framtiden, möjlig eller omöjlig, så närvarande och störande uppmärksamhetskrävande som när nutiden av någon anledning inte är bra/känns bra.
    Gamla städer, urgamla murar vilka vackra bilder för våra komplicerade psyken -dess funktioner och erfarenhetsskatter.

    Mycket tänkvärda ord i sin enkelhet. som sagt.

    Tack för det denna gråa söndag.

    /Stina


  2. Vet ej om det e rett stelle att stella en fraga med ett franskt tangentbord…Gunnar Ekelof e 100 gammal skulle nagon rekommendera o ge vackra synpunkter om hans poesi


  3. Martin Ekholm har skrivit en utmärkt artikel om Walser. Den finns att läsa här. http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_6452135.asp

    Jag upptäckte Walser i min jakt på beskrivningar av fenomenet snö. ”Europas schneeige Pelzboa” visade sig vara ganska trist. Andra verk är tyvärr mycket bättre. Om man nu i första hand är på jakt efter snö.


  4. Jag reagerade likadant som Stina ovan. Har vi inte en tendens att göra tvärtom? Den som INTE gör stort väsen av sig och inte uttalar sig om allt, som mer iakttar och registrerar – uppfattas som om h*n sitter inne med en massa visdom.

    Men hurra för nr 4. Närvaro. Här och nu!


  5. Några av de mest kunskapsrika människor jag träffat har varit oerhört anspråkslösa vad det gäller omgivningens uppskattning.
    Det är nästan som ett motsättningsförhållande mellan lust till kunskap och behov av bifall.
    Pinsamma misstag kunde varit undgått om det synbaras betydelse reducerades.
    Jag äger en överbevisning som säger: Inget är vad det ger sig ut för att vara.
    Sannolikt vet de som förstår hur saker och ting hänger ihop sin egen roll och verkliga betydelse bättre än de omedvetna.
    Alla är vi lika värdefulla, men några av oss tror vi är mer värd än andra.
    Dem är det synd om.
    Om nuet.

    En präst jag kände skulle hålla bröllopstal. Båda parter hade ektenskap bakom sig och svåra minnen. Han ville tala om framtiden.
    Då han letade efter begreppet framtid i sin prästbibel hittade han inte ordet alls….
    Vi är inte lovad någon framtid i den historieboken…

    Men du har öppnat för dialog med vanliga människor, Peter. Ära vare dig för det!
    Hanne Kjersti


  6. Robert Walser liknas vid en ekorre av Franz Blei i Das grosse bestiarium der modernen literatur:

    Das Walser
    Dieses ist ein überaus zierliches, graziöses und launiges Tierchen aus der Familie der Eichhörnchen. Auf den allerhöchsten Bäumen sieht man es nicht; es macht auch keine Versuche, da hinaufzugelangen. Aber den mittleren gibt des Walsers naive und schelmische Anmut eine frohmütige Lebendigkeit.


  7. Men snälla nån! Här går väl inte att dra ngn skarp skiljelinje. Alla sorters individer finns. De som pratar/skriver mkt, men…vad blir av det? Ordbajseri i värsta fall( nej, det var inte jag som uppfann ordet, hehe)och ngt bra och meningsfullt i bästa fall. Ok?
    Sedan har vi då de tystlåtna, mystiska. Även här finns varianter. En del är kanske superbegåvade och sitter inne med all världens kunskap, men de är blyga. En del SER mystiska/kloka ut, men har eg inte så mkt att komma med.
    Och så har vi sicksackmänniskorna… D v s beroende på situationens art, så är de ibland pratiga/aktiva…ibland tysta och passiva.
    Har jag glömt ngn kategori nu? De slätstrukna?🙂 M v h Mohikanen.


  8. Tack för upplysningar om Walser! Råkade gå in på en annan författares blogg (tänker inte nämna vems) och tittade på kommentarerna och blev alldeles mörkrädd – invektiven och ko-mockorna flög kors och tvärs i luften. Igen måste det sägas att nivån på kommentarerna här är hög; det finns bloggläsare och sedan finns det bloggläsare.😮


  9. Hanne – vad är det för präst som inte hittar ordet ”framtid” i bibeln?

    Hittar åtskilliga verser, flera passar rentav som kommentar till PE:s inlägg, t.ex. denna: ”Så [som honung] är insikt och vishet för din själ, finner du dem finns en framtid för dig och ditt hopp skall inte stäckas.” (Ordspråksboken 24:14)

    Peter – jo, den låga nivån på nätdiskussioner är tyvärr den ordinarie. Förstår på din kommentar att du inte behöver sovra så mycket bland kommentarerna här. Bra för samtliga!


  10. Jag upplever att folk som inte följer det allmäna mönstret och är för högljudda samt går för mycket mot strömmen blir betraktade som konstiga. Dessa människor tittar man snett på!

    Håller med dig Stina i det du sa.

    Vi har ju den berömda svenska avundsjukan och vårt suveräna ord som ingen annan har, (inte vad jag vet iallafall), jag syftar på ordet lagom. Är det inte det som folk förväntar sig av en? Att man ska vara så lagom som möjligt?!

    Vill slutligen nämna en rolig mening som ett original i min pappas hemby sa: Jag har glömt mer än vad du någonsin har vetat! Kul va?!


  11. Monika! Kanske det. Men jag upplever det ofta som att det är fult/tabu/löjligt att vara BLYG. Jag vet föräldrar som blivit väldigt irriterade, närmast ARGA, när deras barn varit det minsta blyga.
    Inte populärt inom vissa kulturer. Skriver man dikter SKA man kunna stå upp framför en publik och läsa upp. Ve dig om du är så mesig att du inte vågar/klarar av det.
    M v h Mohikanen.


  12. Det sista jag vill är att starta ett korståg mot blyga.
    Det jag tycker är bekymmersamt är en slags acceptans för att vissa personer pga sitt fina namn/klass, sitt kön, hudfärg eller vad det kan vara, förutsätts ha viss begåvning, insikt eller kunskap. Att man i detta land är så dålig på retorik och har så stor acceptans för tystnad och tillbakadragenhet gör att vi faktiskt kan riskera att stelna i våra mönster och vara mindre benägna att förändras i relation till det som vi traditionellt sätt förväntas vara. Vi bör i våra yrkesutövanden bli bättre på att tala. Jag kanske är särskilt drabbad som arbetar med arkitektur som glider omkring mellan hantverk och det akademiska och där det faktiskt är svårt att vara kvinna ibland. Mycket gubbar som pekar med hela handen och nickar i samförstånd.
    /Stina


  13. Nu tittade jag in på BibleGateaway.com ändå och som jag mistänkte så har de gamla texterna ett annat ordval än de nyare. Det heter ”tider som komma skall” till exempel. Titta, vad intressant:
    ( nu följer rått kopierade resultat, ni får jobba lite….)

    No results were found for future in the version(s):Worldwide English (New Testament).
    Try refining your search using the form above.

    No results found in Wycliffes Version

    No results found.
    No results were found for future in the version(s):King James Version.
    Try refining your search using the form above.

    The Darby translation ( Här finns framtiden. HKj)
    Joshua 22:24
    and if we have not done it from fear of this thing, saying, In future your children will speak to our children, saying, What have ye to do with Jehovah the God of Israel?

    Samma verser i äldre bibel, ingen framtid:

    Joshua 22:24 (King James Version)
    King James Version (KJV)
    Public Domain

    24And if we have not rather done it for fear of this thing, saying, In time to come your children might speak unto our children, saying, What have ye to do with the LORD God of Israel?

    Från nyare version med framtid:

    Psalm 37:38
    but the transgressors shall be destroyed together; the future of the wicked shall be cut off.
    Psalm 37:37-39 (in Context) Psalm 37 (Whole Chapter)

    King James samma verser, ingen framtid:

    Psalm 37:38 (King James Version)
    King James Version (KJV)
    Public Domain

    38But the transgressors shall be destroyed together: the end of the wicked shall be cut off.

    ….nu jag! Är inte detta kul? Nu kommer det att försvinna några timmar i syberspace medan framtiden kommer och går.
    Hanne Kjersti


  14. Du ställer så vimsiga retoriska frågor Monika, som om du inte själv vet vad du ska tycka eller är rädd för vad omgivningen tycker. Jag får det intrycket att du tyckte att det Peter Englund skrev om Robert Walser var på något sätt kufiskt…haha. Det tycker inte jag.


  15. Stina! Vad är det för fel på gubbar?🙂 Mohikanen.


  16. Mohikanen; ja, det kan vara så också. Är man allt för tyst kan man betraktas som lite knepig. Sen tror jag att vi som pratar mycket (jag är sådan själv) glömmer bort den som sitter tyst. Den tyste personen blir på något sätt sittande vid sidan om. Jag tänker närmast på middagsbjudningar.

    Nä Niclas, jag tyckte inte att det han skrev var kufiskt! Jag tycker att det är intressant!

    Jag har inte något problem med vad jag ska tycka! Det som är typiskt för just mig är att jag har mycket tankar i huvudet och funderingar. Jag funderar hit och dit om saker som händer, texter som har skrivits och andra människors tankar och ideér. Problemet är väl att det blir lite väl mycket tankar som mal vissa stunder. Då är det bra att rensa hjärnan!


  17. … Ja, det skiljer nog några år mellan oss i ålder och jag kan ibland tycka att de nya generationernas revolt mot de äldre, rent generellt, är ett tröttsamt fenomen. Bara för att de unga snabbare lär sig nya tekniker att kommunicera ska de som ett självändamål
    ifrågasätta de äldres erfarenhet. Och här spelar förstås angreppet på bildning en väsentlig funktion för att underminera respekten för de äldres bredare och djupare kunskaper. Ungdomskulturens ständiga förnyelse har förvandlats till en banal och trist historia. Vi lever i en postmodern, inte modern, tid där för det första själva revolterandet har blivit omodernt, för det andra avsaknaden av kulturellt kapital eller endast ytliga referenser sticker i ögonen som nerpinkade byxor.


  18. Gratulerar till fyndet och upptäckten av Robert Walser! Och tack för påminnelsen – det var ett bra tag sen sist jag läste honom, så jag gick omedelbart till hyllan och plockade fram denne kortprosans mästare på nytt. Bl. a. ”När svaga håller sig för starka” (Interculture, 1988. Kan man tänka sig en mer intresseväckande titel förresten? Walser var en udda man som i likhet med vår egen Eric Hermelin levde på mentalsjukhus i nästan 30 år av sitt mogna liv.
    Det enkla och direkta tilltalet, de halsbrytande vändningarna, den existentiella komiken, identifikationen med de utanförstående, dvs med sig själv – där är några av dragen i den underfundiga stilen hos Walser.
    Här ett smakprov från ett prosastycke kallat ”Filosofen”:
    ”Han plågar sig, men tycks också vilja ha det på viset. Det är nätt och jämt jag förstår, hur han om och om igen kan få lust att gripa sig an det svåra och härda ut i det sträva och otacksamma. Det han gör kommer aldrig att få någon uppskattning; det vet han för övrigt själv. Att uppoffra sig tycks han betrakta som någonting vackert. Man skulle vilja ilskna till och ge honom två, tre knuffar, så att han blev förskräckt och ramlade ur sina många betraktelser.”
    I ett annat stycke betitlat ”Hölderlin” beskriver han diktarens nödtvungna anställning som informator i ett hem där han som förströelse får för sig att förälska sig i frun. ”Medan han blott och bart älskade den bortsjunkna drömmen om frihet, inbillade han sig att han älskade frun i huset”.
    Walser är verkligen läsvärd!


  19. Vän av ordning var Robert Walser 55 år gammal när han lades in på nervklinik fram till sin död 23 år senare till följd av långvarigt alkoholmissbruk. Han levde ett eländigt liv utan arbete eller regelbundna inkomster, hankade sig fram på att sända in små prosastycken i Schweiziska tidningar. Under åren i Berlin 1906-1913 hade han ingen framgång. Hans tragiska öde var vanligt förekommande i det tyskspråkiga litterära fältet men drabbade främst judiska författare och intellektuella (många av dem begick självmord).


  20. Du skriver härovan att översättning gjordes av Johannes Edelfelt – själv tror jag nog mer att det är Johannes Edfelt, författaren och tidigare ledamoten i Svenska Akademien.


  21. Boklådorna vid Fyrisån är trevliga. Översättaren hette dock Edfelt.


  22. Självfallet heter översättaren Edfelt. Inget annat.



Kommentera

