h1

Karl Kraus och språket

onsdag, 10 oktober 2007

Jag läste om Karl Kraus långt före jag läste något av honom. Om jag skall vara ärlig har jag ännu inte tagit mig genom Edward Timms förföriska, gigantiska, pointillistiska ”Karl Kraus: Apocalyptic Satirist”. Av olika anledningar har jag gett mig på detta jättelika verk när jag varit bakfull; vilket är ett gott betyg, för då har jag svårt att läsa över huvud taget. Och är man det minsta intresserad av det tidiga 1900-talets Wien är den en gåva.

kk_ok.jpg

Kraus var bland annat känd för sitt extrema noggrannhet vad gäller språket. Att betrakta hans kamp med sina kommaplaceringar som pedanteri är dock att missa poängen. Vill citera honom själv:

Jag behärskar inte språket, men språket behärskar mig fullt och helt. Det är ingen uppasserska åt mina tankar. Jag lever med det i ett förhållande, där jag belönas med tankar, och det gör med mig vad det vill. Jag lyder dess minsta vink. Ty ur ordet springer den nya tanken emot mig och formar retroaktivt det språk som har skapat den. En sådan fruktsamhet är en nåd som tvingar en på knä och gör det till en plikt att uppbringa ett maximum av skälvande beredskap. Språket är tankarnas härskarinna, och för den som söker vända på förhållandet kan det kanske bli en duktig hushållerska, men det håller sitt sköte stängt.

P.S. Jag har fått en fråga och, ja, jag kommer att blogga under morgondagen, i samband med tillkännagivandet om vem som får årets Nobelpris i litteratur.

5 kommentarer

  1. Spännande, men varför vänta tills imorgon ;)?


  2. Det blir roligt, Peter!
    Vad tycker du om vadslagningslistor? Irriterande, tycker jag.
    😉 Mohikanen.


  3. Synnerligen intressant citat om språket! Utan att vara författare eller på annat sätt proffsskrivare funderade jag kring detta tema igår när jag skrev dagbok. Meningsbyggnad, kommatering, variation i ordvalet… Dessa detaljer är viktiga för mig när jag skriver, även om det skrivna bara är riktat till mig själv. Dock är det inte något jag medvetet tänker på och planerar under skrivandets gång. Oftast kommer bara texten helt självklart, men ibland ser jag, eller snarare hör inom mig, att jag åstadkommit en tjatig upprepning eller använt två adjektiv som är allt för likartade. Så satt jag igår kväll och funderade över hur jag blivit sådan; vilka influenser har gjort språket till min ”härskarinna”. Vad har format min ”stil” (även om den bara är för privat bruk)? Språk och språkliga uttryckssätt är sannerligen spännande!


  4. Vill bara igen tacka dig för en gränd där jag som invandrare, främling kan passera husen, se att det lyser i fönstren, knacka på och titta in i all hast, säga några ord och vandra vidare.
    Det är så värdefullt, så uppskattat och så spännande…
    Precis som när man träffar människor på en terminal, tillfälligtvis just nu här, om några ögonblick annorstäds.

    Starkt att du erbjuder en sån öppen dörr!


  5. Har du läst ”Wittgensteins Wien” som handlar mycket om Kraus? Den driver tesen att Kraus ”renlighetsiver” implementerades av olika figurer inom arkitekturen, design av bruksföremål, musik samt filosofi (Wittgenstein). På alla dessa områden gick man till angrepp mot den närmast barocka stil som utvecklats och ersatte den med nåt mer modernistiskt.

    Läste Kraus sen men var lite besviken faktiskt. Mycket ilsken och egensinning person.



Kommentera

