h1

Militär Murphy

tisdag, 11 december 2007

Mina första militära aforismer plockade jag upp under tiden i armén, andra under läsning av böcker eller i kontakt med militärer på krigsskådeplatser som Bosnien och Irak. (Jag minns särskilt en mycket engelskt torr-roligt kapten i the Coldstream Guards i Bosnien 1994, som på underbar Oxfordengelska och med ett snett leende lät höra flera av de nedanstående.) Det är givetvis deras metaforiska kraft som lockar: alla syns nämligen lätta att överföra till andra fält, som exempelvis den litterära världen. Listan inleds med min favorit, som jag använt otaliga gånger själv:

  • Om ett anfall går oväntat bra betyder det att du är på väg in i ett bakhåll
  • Motståndaren kommer inte lägga märke till dig förrän du gör ett misstag
  • Ingen plan överlever första kontakten med verkligheten
  • När båda sidor är övertygade om att de håller på att förlora, så har båda sidor rätt
  • Gör det omöjligt för motståndaren att komma åt dig, så innebär det samtidigt att du själv ej kan ta dig ut
  • Var ej iögonenfallande, det drar till sig beskjutning
  • Den enda terräng du helt och hållet kontrollerar är den du just nu står på
  • Friendly fire isn’t (oöversättligt)
  • Om det är korkat men fungerar så är det inte korkat
  • Den snabbaste vägen är alltid minerad
  • En god soldat skall inte bli nedslagen av dåliga nyheter, men inte heller upprymd av goda

Det sistnämnda är för övrigt Napoleon.

26 kommentarer

  1. Från Band of Brothers:
    Det är inte förrän du har accepterat att du är död, som du kan börja fungera som en riktig soldat.


  2. Hur fungerar den metaforiskt, Wayne?


  3. Murphys lag applicerad på det militära får mig ofelbart att börja tänka på den nya thrillern med George Clooney, Michael Clayton, med en världsbild som liknar ett militärt strategispel à la Clausewitz. Filmens slogan är: the truth can be adjusted, sanningen går alltid att fixa. Det innebär en värld som är grå, dyster, full av storhetsvansinne, lögner och strebermentalitet. Men, när man gräver tillräckligt djupt i sin egen högst ofullkomliga personlighet, vilket Michael Clayton (Clooney) tvingas göra, visar det sig ändå till sist att en anständig människa tittar fram där. Kanske är det detta som är det märkligaste med denna film, att den mot alla odds får en att tro, i varje fall en aning, på att det finns en anständighet och hygglighet som fortfarande är operativ i den värld vi i dag bebor. Känns nästan som en revolutionerande insikt.

    Tjusningen med Michael Clayton har också och inte minst att göra med den smarta dialogen, lagom världstrött, desillusionerad, cyniskt elegant, men ändå till sist med en ”humanistisk” poäng, en gnista hopp om det goda hos människan. Clooney har aldrig varit bättre, replikföringen har aldrig känts mindre ansträngd, mindre ”spelad” än den gör här.

    Några snabbt samplade replikskiften och one-liners ur filmen:

    Michael Clayton: I’m not the guy you kill. I’m the guy you buy off! Are you so blind that you can’t see that?

    Michael Clayton: I am not the enemy.
    Arhur Edens (förträffligt spelad av Tom Wilkinson): Then who are you?

    Arthur Edens: If you want to do this, Michael, you better have your balls in order because the one place you don’t want to see me is in court!


  4. Ibland kan man önska att Jantelagen kunde exporteras österut… Vad negativt jag än tänkt om Jantelagen inser jag nu sent omsider att denna folkliga skepsis gentemot auktoriteter är sant demokratisk.


  5. Lika delar realism och cynism. Erfarenhet?


  6. Apropå både det ena och det andra; Stanley Kubrick yttrade en gång: ”Det finns bara en mänsklig verksamhet som kräver lika mycket strategisk planering och förmåga till hastig omgruppering som att göra film – att föra krig.”


  7. Napoleons citat gäller, såvitt jag kan se, inte fotfolket (även om det väl är minst lika sant för dem):

    The first qualification of a general-in-chief is to possess a cool head, so that things may appear to him in their true proportions and as they really are. He should not suffer himself to be unduly affected by good or bad news.

    http://www.pvv.ntnu.no/~madsb/home/war/napoleon/maxim01.php

    (Citat tillskrivna kända personer är mycket ofta inte det. Fast här var det ju praktiskt taget rätt. Om jag inte missat något, alltså.)


  8. Den första är ju en SANN rysare.


  9. På vår lucka fanns ett par av de visdomsord som du angav samt några till, bland annat dessa:

    * Öppna aldrig eld, det irriterar både dina fiender och dina kamrater.

    * Kom alltid ihåg att ditt vapen är tillverkat av den som gav det lägsta budet.

    * Varje skepp kan fungera som minsvepare, åtminstone en gång.

    * Spårljus fungerar på två håll.

    * Fienden anfaller alltid vid två tillfällen:
    1. När du väntar dig en attack.
    2. När du inte väntar dig en attack.

    * Allt du gör kan få dig skjuten, inklusive att inte göra något alls.

    * Dela aldrig skyttevärn med någon som är dumdristigare än du. Dumdristig är i dessa fall vad civila förväxlar med mod.

    * Om fienden är inom skotthåll betyder det att du är det också.

    Jag håller med om att de går att använda i annat än militära sammanhang. Särskilt den om att det inte är korkat om det fungerar ger mig alltid stort nöje när jag lyckas med något oväntat. Något som jag ofta har haft anledning att konstatera är den sista aforismen jag kommer ihåg. Den är sann i alla sammanhang:

    * Proffs är förutsägbara, det är amatörerna som är livsfarliga.

    Kan man inte reglerna, eller om man inte är låst i gamla traditioner och jargonger så kan man skaka om ordentligt.


  10. hehe intressant. Alla utom möjligen tre gick att översätta direkt till pokerns värld.


  11. Kan mycket väl tänka mig att Murphy förekommer ofta i militära sammanhang.

    If the enemy is in range, so are you …

    Tack för en mycket läsvärd blogg och hemsida.


  12. Jag kan tänka mig att Murphy förekommer i militära sammanhang.

    If the enemy is in range, so are you …

    Tack för en mycket läsvärd blogg och en intressant hemsida.


  13. ”Gefundenes Fressen” för undertecknad, leg. skrivbordsmilitär! Får se om jag kan fatta mig kort…

    Nummer ett, den om anfallet som går bra vilket kan leda till bakhåll har jag aldrig hört förr, men den lät klok. Gå fram med lyhördhet, om än inte försiktighet (kan man kanske översätta den till).

    Trean (ingen plan klarar kontakten med verkligheten) som är Moltke har jag ofta tänkt på. Påminner om dikotomin karta-verklighet; gå hellre ut i terrängen och se dig om än stirra dig blind på kartan (som Patton sa).

    Fyran påminner om: först när man erkänner sig besegrad har man förlorat, sagt av en fransman.

    Femman om detta med faran att gömma sig i befästningar var snyggt formulerad, med den där vinken åt det paradoxala som gör att en aforism vinner burskap.

    Man kontrollerar bara terräng man står på (nr 7), visar på svagheten och styrkan i markförband. För även om det bara finns en obesegrad fiendesoldat kvar, så är kriget inte slut förrän han gett upp och lämnat den bit mark han kontrollerar!

    ”Det korkade som fungerar” = pragmatikerns röst, som alltid måste strida mot regelfetischisten. Och Napoleons lag om att varken låta sig nedslås eller glädjas överdrivet, är ju stocismens ”apatia” i ett nötskal. Så visst finns det i dessa regler visdom, tillämpbar även utanför slagfältet. Som Clausewitz’ ”i krig fungerar bara det enkla, men det enkla är svårt”; andemeningen kan nyttjas lite här och var, säg inom poesi, matlagning, heminredning och hantverk.

    Kan kanske även modifieras till: ”Livet är enkelt, men det enkla är svårt!”


  14. En till:

    Det är sällan fienderna du ser som är farliga.


  15. Och ytterligare en:

    Bättre fly än illa fäkta.


  16. Ahh, murphys laws of combat är ju gamla favoriter, Några personliga favoriter är:
    # Friendly fire – isn’t.
    # Recoilless rifles – aren’t.
    # Suppressive fire – won’t.
    # If you are forward of your position, your artillery will fall short.
    # No combat ready unit has ever passed inspection.
    # No inspection ready unit has ever passed combat.
    # Military Intelligence is a contradiction.
    # It’s not the bulet with your name on it; it’s all the shrapnel addressed ”to whom it may concern” you’ve got to worry about.

    Fler finns här: http://www.murphys-laws.com/murphy/murphy-war.html


  17. Dax å byta bransch med andra ord fastän man aldrig varit i branschen, hehe. För nån roman kommer jag aldrig att skriva. Jag läser inte ens romaner längre. Det hade kunnat bli en riktigt intressant bok.


  18. nr 9 äger företräde i filmanuskretsar:
    den dummaste lösningen är den enda lösningen


  19. Lenins favoritlektyr var föga förvånande Om kriget av Clausewitz. Så går militarism mer hand i hand med diktaturer än maffiavälde, som ju är en polisiär fråga.


  20. Alltnog har jag aldrig läst en så ohemuligt tråkig bok som Om kriget av Clausewitz, kanske var jag inte nog barnslig, ett par tre sidor sen tog det stopp. Vad hjärtat är fullt av… Nej, militaria och vapenfetischism går bort liksom en svensk motsvarighet till James Bond helt i avsaknad av ironi och humor – hur var det möjligt *garv*.


  21. Teserna luktar Sun Tzu på lång väg.

    Min personliga favorit, som också äger tillämpning på det mesta i det civila också:

    ”Ingenting kan vara så illa att det inte kan bli värre.”

    Jag kommer inte ihåg var jag har hör den första gången, men jag har flera gånger upplevt att tesen är relevant.


  22. ”Gosse, den här grejen var stor, större än jag anade från början”… säger jag när jag varit in på och funnit hundratals lagar till i ämnet. Gillade dock denna: ”Den sida som har de enklaste uniformerna kommer att vinna.” Kanske tillämpbart på Irakkriget; USA har nog smart camouflage på sina, men räcker det för seger…?

    Bra var även denna: ”Respektera alla religioner i stridszonen, du vet inte vart du kommer om du dör.” Militär pragmatism möter esoterism.


  23. Om ”karta kontra verkligheten” kan jag säga, efter att under gymnasietiden ha tillbringat alla orienteringspass i ett militärt övningsområde där det gjordes nya vägar i skogen varje år, att det finns tillfällen då kartan är ett klart bättre alternativ att välja än verkligheten.


  24. Tænker over dette med ‘aktualitet’. Peters indlæg er jo lige aktuelt den 10. januar, men fordi det stod i bloggen den 11. december, er sidste kommentar fra den 18. december. Nu falder jeg ned her i dag og morer mig, med jer andre. Har desværre intet at bidrage med i samme genre, men tænker den tanke, at der i det offentlige liv måske gælder ‘raka mottsatsen’ , dog ikke hvad gælder ‘Om det är korkat men fungerar så är det inte korkat’ – er det ikke publicity i en nøddesal?


  25. Vill även minnas:

    ”Det farligaste på ett slagfält är en officer med en karta”


  26. En gammal stammis som gett sig fan på att göra soldater av mig och mina gleikar, och som f ö var finlandssvensk veteran fr vinterkriget hade en stående devis, som framfördes på mycket knarrande dialekt: Kokettera aldrig i strid!



Kommentera

