h1

Författarskolan: 7. Stolen

tisdag, 6 maj 2008

Säga vad man vill om skrivande, men mycket prylar kräver det inte. Datorn kan vara nästan hur gammal som helst, för ordbehandlingsprogram behöver inte särdeles mycket kraft; och de böcker man inte har hemma finner man på biblioteket; och vad gäller bord duger praktiskt taget vilket containerfynd som helst; och få skrivdon är bättre än den gamla typen av blyertspennor.

Nej, tillbehören är billiga. Med ett undantag. Stolen. Förvisso har vi dåliga ryggar i släkten – under min uppväxt fanns det alltid någon manlig anförvant som låg på någon soffa någonstans, drabbad av det som då kallades ”ryggskott” – men att dag ut och dag in sitta krumböjd över böcker och tangentbord kan knäcka vem som helst, eller ge rutten hållning, eller både och.

Därför: skall man skaffa sig en dyr pryl, skall det vara en ergonomisk stol. Min har både knä- och nackstöd och det går att luta sig bakåt i den, om man någon gång skulle drabbas av en briljant idés svindel, eller om man bara känner sig en smula trött.

Författande kräver egentligen bara två saker. Talang och tid. Samt en riktigt bra stol.

30 kommentarer

  1. Jag har ingen bra stol. Jag önskar att det var hela förklaringen.


  2. Jag håller fullständigt med vad gäller stolens betydelse för sittanden, men har inte själv dragit den logiska konsekvensen. Följdaktligen vilar jag i mitt författarskap ändalykten i en gammal armlänstol från anno 1890. Den är inte bekväm men vacker; skall man vara fin får man lida pin. Bristerna har jag sökt att kompensera med tre sittdynor, men jag får trots detta efter några timmar synnerligen obehagliga förnimmelser i prostatan, eller vad det kan vara.

    Kanske skall jag ändå följa dina rekommendationer om jag inom rimlig tid skall få min bok om den medeltida maktspelaren och innovatören Bo Jonsson Grip ”Supegripen” färdig.


  3. Åh, jag hade på en arbetsplats en liknande stol – helt underbar!

    …ända tills telefonen ringde DÄR borta och man kastar sig upp ur den för att … ja, rädda världen, och trasslar in fötterna i träbyglar och knästöd…!

    En och annan riktigt snygg fotparad blev det, men märkligt nog kraschade jag aldrig helt.

    Stokke, visst?


  4. Vi har skaffat en stor jympaboll som vi sitter på i stället för stol när vi jobbar på datorn. Fungerar utmärkt! Åtminstone med tanke på barnen som ju i ett mycket tidigare skede av sitt liv än vi föräldrar blir sittande framför skärmar. Ryggen jobbar hela tiden och blodtillströmningen blir på så sätt bättre än på statiska stolar. Kan vara värt ett försök.


  5. OCH stolen ska kunna ställas in i höjdled så att man får en bra armbågsvinkel framför tangentbordet!

    Som översättare får man sällan idésvindel (tja, inte jag i alla fall), men bakåtlutet funkar även när man behöver vila sig från författarens svindlande idéer ett tag.


  6. Knästöd? What the hell?, jag tyckte att JAG skaffade mig en jäkligt fin och ergonomisk stol till mitt kontor härom sistens, men knäskydd(stöd) har jag då inte. Vad gör det till själva helhetsupplevelsen?


  7. Apropå stolar, brukar själv ibland fundera över om jag eventuellt sitter på för många stolar, det vill säga sysslar med för många olika saker (kritiker, forskare, författare). Antar att du, Peter, har reflekterat över detta dilemma, om det nu är det. Eller ska man kanske snarare se det som någonting positivt?


  8. Min kompis Jonas påstår att stolar ska vara obekväma – så att man inte sitter för länge.
    Man ska upp och hoppa emellanåt.

    Men där anser jag att han har fel – man sitter ändå för länge – och märker inte att man sitter obekvämt förrän det är för sent – kanske efter flera månader…

    Det optimala vore kanske bekväm stol och timer på datorn – som tvingade en att studsa runt lite innan datorn slås på igen.
    Eller inte förresten – mardröm: Man har just skrivit en lång text och inte sparat…

    Det optimala är en skön stol – basta!


  9. Jag vet, jag vet. De där knästöden ser helt koko ut, men det är de som är det riktigt fina i kråksången. När man vilar mot dem intar ryggen anträngningslöst en helt naturlig svank, och resultatet blir en ställning som inte felbelastar alls. Och man kan sitta så där nästan hur länge som helst. Knästöd, knästöd!

    Sedan detta om flera stolar: man kan visst ha flera stolar, men fel blir det först när man försöker sitta på dem alla samtidigt…


  10. Ditt ergonomiska tänkande är mycket gott, märker jag.

    Att vara rädd om sin kropp är ju så viktigt. Vi vill väl ha kvar något friskt om vi har turen att få bli gamla.

    Men även här och nu ska vi vara rädda om oss. Vem sjutton vill sitta här och nu med värk i axlar, nacke och rygg.

    Vi har själva ett personligt ansvar att se till att vi är rädda om oss själva. Men jag som jobbar i vården märker ibland att det finns en förväntning att arbetsgivaren och samhället ska sköta om den biten i alla lägen.

    Sen kan man motionera också för att stärka sin kropp. Nu är jag nyfiken, motionerar du Peter?

    Ett bra sätt också att stärka sitt välbefinnande är att får skratta, så här kommer lite historier:

    Pappa, pappa! Vad är en transvestit?
    Fråga moster Knut!

    Säger ni dog eller dödde här i Dalarna?
    Jag ske tale om för dig, att hännä säger vi ingenting när vi är döa!

    Varför finns det inga bögar i Finland?
    Vem f-n vill ha en finne i röven!

    Två kärringar gick och trätte på varandra.
    Då sa den ena kärringen till den andra
    – Du har snackat skit om min man, du säger att han har en vårta på snoppen!
    – Nä, det har jag aldrig sagt! Det enda jag sa var att det kändes som det!


  11. Jag säger bara Eames Lounge Chair, en laptop och en laptop cooler, och du är ”in the zone” som de säger i amerikatt.


  12. Nej nej, talang behövs inte. Allt som krävs är ”a built-in, shockproof, crap detector”.


  13. Man skall inte underskatta bordet heller, åtminstone inte när man jobbar med dator. Helst skall bordsskivan vara tudelad, så att den hälft som tangenbordet ligger på kan justerat fritt från den del som skärmen står på. Och så skall skärmdelen av bordet helst kunna lutas så att man får rätt ”synvinkel”. Om skärmen står för högt så får man lätt sjuk nacke när man måste böja huvudet uppåt när man ser på den.

    Om man har bifocala glasögon som jag har så är det ett absolut måste att kunna se på skärmen genom glasögonens undre del. Om man måste göra det genom att luta huvudet bakåt, så garanterar jag att man blir mycket sjuk efter bara några timmars jobb.

    Stolens och tangentbordets höjd i förhållande till varandra är också mycket viktigt, för om man har ”fel” vinke på underarmarna aå känns det inte heller bra och man får nackspänningar som leder till huvud och/eller ryggvärk.

    På jobbet har jag ett enkelt men fungerande bord enligt ovanstående recept. Här hemma sitter jag vid ett litet standard kontorsskrivbord som jag köpte på ett lopptorg en gång. Men gör inte som jag gör utan som jag säger. Jag har erfarenhet.

    Tyvärr är de flesta datorbord som finns i handeln inte särskilt bra, men det lönar sig att söka efter ett som går att justera.

    Detta blev en rätt lång föreläsning i ergonomi, men jag känner för ämnet, för jag har gjort alla misstag man kan göra och jag har dålig rygg (ischias et.c.), så jag kunde inte låta bli när Peter gav chansen.

    Och låt mig inte börja predika om hur man skall placera belysningen eller hur skärmen skall vara ställd i förhållande till fönstret…


  14. ‘Talent, Proust says. I would say luck, and much labour.’ Naipauls nobelföreläsning. Jag skulle säga tur, eller en stark rygg.😛


  15. Blev lite nyfiken på vilket ordbehandlarprogram du använder. Är det Word månne?


  16. Häpp, nu har vi fått grytlappar allihop.


  17. …sidder og vipper på en HÅG H04 Credo…tænk ‘Credo’, men uden armlæn…hvordan kan nogen skrive på en stol med armlæn? Din stol ser go’ ud – har dog prøvet at sidde på sådan en og følt mig helt anspændt. Sidder nu på ‘Skandinaviens bedst sælgende arbejdsstol’- jeg som har så mange indvendinger mod ‘best-sellers’? Nej ingen länk her🙂


  18. Jag undrar, var hittat jag såna där fina stolar? Min nuvarande favoritstol framför datorn och studiebordet/hobbybordet är inne på sin sista vals. En ny måste inköpas och utprovas väl.


  19. Sitta på för många stolar eller sitta på fel stol eller inte sitta på någon stol. En tid skulle man stå framför datorbordet eller så skulle man ha en portabel så man kunde sitta eller stå vart man ville. Undrar hur Strindberg satt eller Sokrates eller varför inte de olika apostlarna. Jag kan inte komma ihåg hur Johaness hade det på Patmos när han satt i sin grotta och hade sina hallucinationer och författade sina uppenbarelser. Men min fantasi säger mig ett och annat. inte funderade han på någon Stokke eller ergonomiskt designad sak med fyra ben och ett ryggstöd…..men det kanske är därför han hallucinerade om sina uppenbarelser.


  20. Jag håller med om blyertspennorna (Hamsun skrev väl med snickarpenna?), eftersom stiftpennorna bara bryts av (stiften alltså), och i dag fick jag på jobbet en ny pennvässare, en grå manick som har tre olika storlekar, en för färgade pennor, och två varv med den gör pennan sylvass. Tro mig: en vass penna är nödvändig när man jobbar i dagens skola – – –


  21. 1. Blyertspennor. En liten självmotsägelse här: de är billiga och bra. Dock tycker jag att man gärna kan satsa på en lite dyrare pennvässare, av en sådan där bordsfast typ. Antar att det är en sådan du har.

    2. Stolen. Den heter Stokke (tror jag) och ÄR dyr, men den håller lääänge.

    3. Ordbehandlingsprogram. Just nu använder jag Word – trots min avsky för Microsoft – men genom åren har jag använt andra också. Fortsätter Microsoft att leka IT-Golem kommer jag dock kanske gå över till Open Office istället. (På samma vis som deras förfärliga Vista fått mig att överväga att börja skriva på en Mac.) Filmmanus har jag skrivit i Movie Magic Screenwriter 2000
    .


  22. Alternativet till en bra stol är ingen stol alls. Killen som var chef för Digital Equipment Companys finska dotterbolag på 1980-talet, hade stora ryggbesvär, så han hade ingen stol alls i sitt rum. I stället hade han sin dataterminal på ett högt bord och så stod han när han jobbade, hela dagen. Och ingen stannade länge för att bara kallprata i hans rum. De som hade något viktigt att säga gjorde det kort och effektivt.


  23. OT om hur man håller möten korta. Mannen som ledde bygget av World Trade Center hade möten varje dag, men de var alltid av exakt samma längd, typ 7 minuter, och allt som inte hanns med på den tiden fick helt enkelt bero. Ingen tid för struntprat med andra ord.


  24. ”/…/överväga att börja skriva på en Mac.”

    Gör det!

    Har du en skön stol måste du givetvis också ha en skön dator;)

    Skämt åsido har jag aldrig ägt en PC och kommer nog förmodligen aldrig att göra det. En Mac fungerar, fungerar och fungerar. Den får dessutom aldrig virus. Och sen är den snygg.
    Behöver jag tillägga att jag arbetar uteslutande i Open Office?


  25. Du har börjat se ljuset, Peter. Open Office och Mac är en bra kombination. Det där med virusfrihet skall vi emellertid ta med modifikation. Det stämmer just nu. Och vi skall hoppas att Macen förblir en marginell maskin för om den mot förmodan blir marknadsledare då öppnar sig alla helvetets portar. Den blir nämligen intressant för alla sjuka virusknuttar där ute.

    Jag har förstått att du har velat hålla dig till PC för att det finns ett större spelutbud för den plattformen, men de nya Intel-baserade Macarna kan köra Windows jämsides med OSX. Dessutom har maskinerna blivit så billiga att det inte är oöverkomligt att ha en PC att spela med och en Mac att jobba med.


  26. Hej!
    Vi är tre studenter som läser Medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet. Just nu skriver vi en B-uppsats om bloggar och identitet. Vi söker bloggare i Uppsalaområdet som kan tänka sig att delta i intervjuer som bland annat kommer att handla om vilket syfte bloggen fyller för er som bloggar. Om Du tycker det låter intressant och vill veta mer, maila då oss på metod@live.se så skickar vi mer information.
    Hoppas vi hörs!
    / Malin, Anna-Lena och Hanna.


  27. Om korta möten.

    Jag vet inte om det här är en sann historia, antagligen är den för bra för det, men det gör den inte sämre.

    Drottning Elizabeth håller sina stabsmöten ståendes, utan bord, alla får helt enkelt stå i en cirkel.
    Då tappar man också lusten för tomprat🙂


  28. Om korta möten:

    Inte min grej.
    Jag tänker snabbt men snårigt – inte effektivt och koncist.
    Om jag berättar något och blir avbruten av någon som säger: ”Men kom till saken” – så kommer jag aldrig till saken.
    Berättelsen är ofta saken i mitt fall.
    Och mitt i berättelsen växer det jag vill säga.
    Tappar trådar – men hittar dem oftast igen.

    Högskoleprov och annan verksamhet som ska utföras på tid har ingen plats i mitt paradis.

    I mitt paradis finns berättarkaféer, sena skrönikörer och godnattsagor som min mamma hittade på medan hon berättade dem.
    Allt ska berättas i långsam takt, med utvikningar och upprepningar.

    Men tråkiga möten har ingen plats där. Varken sjuminutersmöten eller sjuttiominuters…


  29. Aldrig mer ont i ryggen!

    Ny stol för dig som inte vill ha ont i ryggen, kan jag starkt rekommendera en ryggavlastande Ergositter stol. Ingen annan stol kan avlasta ryggen som stolen gör, den sträcker ut ländryggen och ger ett gott stöd när man sitter. Många har helt blivit kvitt sina ryggbesvär och andra har i tid undvikit att få ont i ryggen. För mer info: http://www.ergositter.com


  30. Stol behövs ej om man står upp och skriver. Som Hemingway.



Kommentera

