h1

Sprängämnesspår

torsdag, 22 maj 2008

Ett par svetsare har anhållits i Oskarshamn efter att ha misstänkts för att förberett sabotage mot kärnkraftsverket. Stort hallå, förstås. Tillåt mig tvivla en smula.

De greps efter att man i en säkerhetskontroll funnit spår av sprängämnen på en plastpåse med toalettartiklar. De där metoderna är dock allt annat än idiotsäkra. Det vet jag av egen erfarenhet.

I Bagdad 2005 blev jag och min fotograf Paul en dag fasttagna i en säkerhetskontroll i Gröna zonen, just för att de funnit ”spår av sprängämnen” i vår packning. Stort hallå, förstås. Den amerikanske soldat som eskorterat oss till platsen backade, blek, bakåt, samtidigt som han upprepade gånger intygade att han INTE kände oss. Ett antal tungt beväpnade civila säkerhetsvakter kom ut i den låga kvällsolen med höjda vapen och vi blev visiterade igen och igen. Den där omsvängningen i stämning var aningen läskig: det gick liksom ett litet stråk av kyla genom den ökenvarma luften, och plötsligt var man misstänkt och väldigt, väldigt ensam.

Allt medan skuggorna blev längre fick vi packa upp allt vi hade och lägga det i långa raka rader, och de körde ”swabs” över rubbet. Jag minns inte vilket sprängämne de hittade ”spår” efter. Tror möjligen det var någon mer banal typ, kanske TNT. Inpasseringskontrollen var full av bilder på efterlysta Al Qaida-bad guys, med Abu Musab al-Zarqawi på hedersplatsen, men inte ett enda föreställde Pålle, eller mig.

Och de swabbade och tricksade och tittade i papper och mumlade sins emellan och klämde och frågade och kollade och stämningen lättade och de frågade mer och vi började småprata och sen småskoja och de swabbade igen och jämförde med referenskartor och skuggorna blev längre ändå och luften var ljum och den där amerikanske soldaten kom lite, lite närmre.

Till slut kom högste chefen, en lång, blond irländare i 45-årsåldern med skrovlig hy, ut och tog oss i ögnasikte. Sedan skrevs det en incidentrapport och vi fick gå in i byggnaden – det irakiska parlamentet sammanträdde där.

Då var det nästan kväll.

10 kommentarer

  1. Men för alla ovetande som bara har media att ”förlita” sig på så känns det väldigt läskigt när det är på ett sånt ställe som ett kärnkraftverk. Då får dem i mitt tycke vara hur pedantiska i sina kontroller de vill, huga kläm och undersök på bara!


  2. Det är det jag tycker är så läskigt med det sociala klimatet idag, konstant rädsla(som statsmakterna spär på) för allt odefinerbart och överdriven konsumtion som enda räddningen. Bättre kontroll kommer aldrig lösa de grundläggande problemen som existerar just nu. Det är bara som andra populistiska lösningar, impulsiv och kortsiktig. Usch.


  3. Självklart måste man ha en mycket strikt kontroll på ett kärnkraftverk. Helt oavsett om vederbörande har haft ont uppsåt eller inte är det viktigt att det inte förs in sprängmedel i ett kärnkraftverk. Det hör till saken, att just detta sprängmedel är oerhört explosivt och svårhanterligt. Varifrån skulle dessa spår kunna komma, om de gripna är oskyldiga? Jag ställer bara frågan. Jag har ingen åsikt i skuldfrågan.
    MVH
    Petter Eremiten
    Petter Eremiten


  4. Det är en sjukt läskig samhällsutveckling där vi lever i ett permanent undantagstillstånd och konstant övervakning ses som ett måste.

    Själv har jag bara försökt resa med flyg en gång sedan tornen föll och maken till rigida kontroller hade jag aldrig ens drömt mardrömmar om innan.

    Nu vet jag inte hur acceptabelt det är att tipsa om andras bloggar.. men Christopher Kullenberg skriver väldigt mycket om den teoretiska biten bakom den här samhällsutveckling.

    http://ide48.idehist.gu.se/christopherkullenberg.se/


  5. Wow!
    Jag kan bara skryta med att ha blivit spottad på i passkontrollen på Friedrichstrasse för att jag var svenska. Och så stoppad av ”The Beagle Patrol” en gång när jag hade en väska som en bortglömd banan hade legat i veckan innan.

    Det var inte så kul när det hände, men gav minnen (eller kanske bloggämnen) som kryddar livet så här efteråt. Möjligen var din incident med sprängämnesresterna lite over the top.


  6. Precis.. jag misstänker att den verkligt stora historiska betydelsen av 11 september vare sig kommer att vara konsekvenserna för USA:s utrikespolitik, Saddams fall eller något annat påtagligt. Långsiktigt handlar det om förgiftningen av det kollektiva medvetandet; skräcken för det latenta, hotfulla, som till nöds får projiceras på de slöjbärande och koranläsande. Det var alltså detta datum som ”orwelliseringen” av våra liv slutligen började fullbordas.

    Sansade personer i min omgivning accepterar idag kontrollåtgärder då högljutt hade stegrat sig mot för 10 år sen. Samtidigt har det uppståt en sorts särskild kast av människor som i mina ögon är lika otäcka som terrorister; alla dessa som går runt med SECURITY på rygg, bröst och mössa och anser sig i säkerhetens namn ha alla möjliga befogenheter – t ex att behandla medmänniskor nedlåtande och respektlöst. Min sons mor fick sparken efter en månads provanställning vid incheckningskontrollen på Bromma flygplats. Det fanns bara en konkret anledning: Hon var för trevlig.


  7. Paul formulerar, tycker jag, på ett ytterst träffsäkert sätt detta som Peter beskriver i blogginlägget. Alltså en analys eller ”diagnos” av samhällsutvecklingen efter 9/11. Vi tycks i dag röra oss längs ett kontinuum av kontroll/säkerhet/paranoia som i längden måste vara förödande på många sätt, både ekonomiskt och kanske inte minst just mentalt, förgiftningen av det kollektiva medvetandet som Paul kallar det.


  8. Man skal slet ikke ha’ atomkraftanlæg, de er farlige under alle omstændigheder i uhørt omfang. Eventuelle skader vil række i generationer – så hvorfor tage så vanvittig en risiko?


  9. Varför äger skribenter alltid en fotograf?


  10. För så är det bara.



Kommentera

