h1

Skrivlogg nr. 11

torsdag, 26 juni 2008

Slutarbetet har inletts, och med det har det infunnit sig en underlig, lite svävande känsla. Tänker att någon som är nära att nå en mycket hög bergstopp känner ungefär samma sak – en blandning av eufori och syrebrist. När sedan arbetsdagen är slut, har jag svårt att avbryta; och på kvällen har jag svårt att varva ned.

På mitt skrivbord har som vanligt ordningen fallit samman:

Samtidigt som processen accelererar, bromsar stöket ned den. Tycker inte om oreda. Men i det här skedet är den ofrånkomlig. Vädret intresserar inte längre, men visst är jag tacksam för varenda regnskur – de får en att känna sig lite mindre udda när man kurar i ett skuggigt rum, trots att almanackan snart säger juli.

15 kommentarer

  1. Har varit kul att följa arbetet med denna ”Stridens skönhet och sorg”.

    Allt annat lika tycks krigsberättelser intressera folk, och den som vill läsa en recension av en modern klassiker i ämnet kan gå till:

    http://lennart-svensson.blogspot.com/2008/06/vin-linna-oknd-soldat.html


  2. Det går alltid att trösta sig med Czeslaw Milosz ord: ”Ett rent skrivbort tyder på en sjuk själ”.


  3. […] Orginalpost: Skrivlogg nr. 11 […]


  4. Tänkte jag skulle göra reklam för min blogg och dess historiska inlägg, här på denna historikerblogg.

    Jag har skrivit om genealogin som uppstår om Daniel blir prins, om Atlee som poet, om Walter Benjamin och mycket mer. Etikett: ”Historia in nuce”. Sedan har jag en massa andra etiketter också, men de får ni se själva – när ni klickat på mitt namn här.

    Tänkte alltså Englund, att få del av om inte en gnutta av din salighet så åtminstone din trafik…


  5. Intressant motsättning där mellan de två bilderna, den nytagna och den som finns i blogghuvudet.

    Den nya nästan överexponerad, rörig, kaotisk. Böckerna, pappren, bordsskivan skriker om febril aktivitet på gränsen till oreda, allt ser ut att röra sig i olika riktningar, ljuset som kommer in från flera håll gör oron gripbar, påtaglig. Tänker att detta ser ut som en spegelbild av mitt eget arbetsrum, inte minst bokhögarna som tenderar att rada upp sig i allt fler högar allt närmare min arbetsstol. Till sist blir det nästan problematiskt att ta sig till och från stolen. Det märkliga är att den typen av hinder leder till ett slags tveksam fascination. Känns som om böckerna måste ställas undan, men bara ytterst lite. För de behövs när som helst igen, för en dubbelcheck, en referens, ett tillägg.

    Framför allt saknar bilden fokus, fokaliseringspunkt, beroende på att författaren inte syns, bara hans redskap, skärmen, stolen, böckerna. Den aktiva frånvaron talar ett språk om ett projekt under utveckling. Dataskärmen är som en spegel eller ett blindfönster som tomt, nästan glupskt stirrar emot betraktaren.En flitens triangel bildas mellan dataskärmen, böckerna och stolen.

    Paradoxen består av att bilden tydligen är tagen på samma plats som den som pryder blogghuvudet. Två bilder kunde inte vara mer olika till stämning och känsloinnehåll. Den äldre bilden är ”mystiskt” svävande, i och med att inget golv syns. Ljus och skuggor dominerar i en horisontalt komponerad, lugnt vilande inramning där författaren i profil, tänkarpose, tillsammans med fönstren, ger den avlånga, nästan cinemascopeliknande bilden dess nödvändiga vertikalitet.

    Ett rum, två bilder, två stämningar, två genrer.


  6. Tänk, just idag satte jag igång med att röja upp på mitt skrivbord, högvis med artiklar, böcker, utskrivna papper, post-it-lappar etc, etc. Skickade in ett stycke text till min handledare igår och det är så här man firar – med katarsisk uppröjning av den fysiska omvärlden.

    Jag är tyvärr inte tillnärmelsevis färdig med mitt alster, så jag har inga tvivel att om ca 3 dagar så kommer mitt bord ha återgått till ett nytt kaos, med nytt tema.

    Men för stunden känns det underbart att faktiskt kunna hitta pennor och sudd igen…


  7. Denna bild förmedlar stämningen av ett kreativt kaos.
    Någon har sagt, att ordningen/oordningen på en persons skrivbord avspeglar ordningen/oordningen i samma persons hjärna.
    Vad betyder då ett tomt skrivbord?


  8. Gissar att så där ser det ut hos ganska många av oss. Inte riktigt samma böcker och inte heller samma slags papper. Inte samma stol o s v.
    Men ändå…så att man mer eller mindre känner sig hemma.
    🙂 Mohikanen.


  9. Jag för min del har ofta fått försvara mig med orden att intelligenta människor håller ordning omkring sig men att genier behärskar kaoset.


  10. Lycka till! Hoppas du hinner njuta av sommaren ändå.


  11. Kanske är det så att detta berättar för oss andra att god städning inte alltid är svaret på frågan om vad vi borde göra. Jag älskar bilden av röran. Den ser verkligt kreativ ut. Det lilla du Peter ännu behöver göra kan säkert gå att få till – känns det som. Ser fram mot boken.


  12. Oredan är inte skapsam i sig; den är enligt min åsikt ett hinder för skapande – detta oavsett vi talar om skrivande eller bullbak. Den är en bieffekt, inte en förutsättning.

    Men, ja då: det kommer att ordna sig – boken kommer bli klar, och jag kommer att städa. 🙂


  13. Själv har jag inte ens något skrivbord. Jag har en obekväm soffa, en laptop, en billig laptopkudde från Ikea, en virkad filt att svepa om mig. Ett golv med pizzakartonger, externa hårddiskar, cd-skivor, prassliga påsar, gamla bruksanvisningar, näsduksförpackningar, Ben&Jerrysglasslådor, plastskedar, dopinbjudningar, sladdar, torra löv från törstiga växter samt några olästa DN.

    Kanske är det därför det aldrig blir nåt vettigt gjort eller skrivet. Men jag kan inte komma på varför det skulle spela någon roll alls.


  14. Finns det någon som kan njuta av ett välstädat rum om det aldrig är ostädat?


  15. Mitt skrivbord är oftast en salig röra (råddigt på finlandssvenska). Man brukar säga att ett skrivbord ser ut så som dess ägares huvud ser ut inuti. Det är en trösterik tanke. Tänk om mitt skrivbord var alldeles tomt…



Kommentera

