h1

Skrivlogg nr. 14

torsdag, 7 augusti 2008

Jag gillar register. De ger ännu en öppning in i en bok, gör den än mer tillgänglig. Problemet är bara att förlag inte alltid är lika förtjusta. Det tar tid (= pengar) att upprätta ett. Dessutom kan de ställa till med stora problem vid brytningen – varenda sidändring kan tvinga fram besvärliga justeringar.

Sedan är det inte helt lätt att göra register.

De får nämligen inte bli FÖR finmaskiga – då blir de oöverskådliga. Inte heller motsatsen är givetvis bra, av förklarliga skäl.

Britterna är experter. Ack, den lycka jag kände när ”Poltava” översattes till engelska, och de – närmast reflexmässigt – lade till ett mycket fint register, ett register som snart översattes och användes på den svenska upplagan.

Även ”Stridens skönhet och sorg” kommer att ha ett register. (Det kommer dock att hänvisa till kapitel, ej till sidor, ett faktum som lugnade förlagsfolket en smula.) Jag har satt samman det själv.

Här visas, som ett smakprov, registret under bokstaven ”K” (siffrorna hänvisar, som sagt, till kapitel, ej sidnummer):

Kairo – 20, 35
Kamerun – 51, 83
Karfreit, se Caporetto
Karpaterna – 10, 12, 111, 113
Kaspiska havet – 188
Kastamonu – 126, 140
Kaukasus – 30, 36, 42, 188
Kavalleri – 8, 10, 14, 50, 55, 79, 80, 134, 136, 137, 194
Kelemen, Pál – 3, 10, 12, 31, 40, 56, 59, 62, 74, 78, 82, 113, 136, 164, 172, 174, 181, 201, 210, 212, Slutet
Kemal, Mustafa (turkisk militär) – 37
Kemmelberget – 174
Kerenskijoffensiven – se Frihetsoffensiven
Kiel – 60
Kielkanalen – 6
Kiev – 175
Kilimanjaro – 86
King, Olive – 39, 61, 65, 79, 106, 129, 155, 179, 195, Slutet
Kisaki – 118, 120
Kläder – se Uniform, kläder och mode
Kokain – se Narkotika
Kokosöarna – 14
Kolonialtrupper – 32, 51, 64, 68, 98, 100, 117, 122, 129, 142, 145, 152, 172
Kondomer – 107
Konstantinopel – 30, 157, 187, 208, Slutet
Konvojer – 14, 141, 152
Korfu – 74, 106, 179
Kosmetika – 11, 48, 57, 111, 146, 182
Kressenstein, Friedrich Kress von (tysk militär) – 134, 137
Krigsfångar – 9, 42, 100, 101, 109, 126, 154, 157, 162, 170, 172, 186, 187, 199
Krim – 117, 188
Kriminalitet – 19, 132, 157, 182
Krypskytte – 27, 36, 66, 72, 75
Kuhr, Elfriede – 1, 9,18, 22, 47, 53, 92, 108, 131, 147, 158, 168, 178, 200, 202, 205, Slutet
Kulsprutor – 122, 136, 148, 153, 173, Slutet
Kurder – 36
Kut-al-Amara – 64, 66, 68, 72, 80, 84, 85, 92, 100, 131, 157, Slutet
Kwa-Direma – 103
Kvinnliga soldater – 154, Slutet
Köln – 177
Königsberg, SMS (tysk pansarkryssare) – 145
Könssjukdomar – 107, 108

Detta lilla utsnitt ger en rätt bra bild av bokens bredd, tycker jag.

Snart kommer jag lägga ut det första smakprovet.

27 kommentarer

  1. Register är ur läsarperspektiv av godo. Speciellt när det gäller böcker som man återkommer till gång efter annan.

    Vet inte vad du använder för program, men jag kan varmt rekommendera Lyx.

    Det skiljer sig från t.ex. word genom att man först skapar mallen för hur dokumentet skall se ut: marginaler, typsnitt, form för nytt stycke etc. Den vy du sedan skriver i är anpassad för att vara lättläst på skärmen, inte att se ut som slutresultatet, vilket gör skrivandet bekvämare.

    Fördelarna är att det går inte att få extra mellanslag, tomma rader och annat skräp. Små förskjutningar eller listor som ser olika ut i olika delar av dokumentet. Det är långt mycket mer stabilt än andra ordbehandlingsprogram. Det är gratis OCH det har fantastiska registermöjligheter som minskar arbetet avsevärt.

    Negativt är den som inte har Lyx inte kan redigera dokument (men å andra sidan är det ju gratis). Slutresultatet är tänkt att bli en pdf-fil, men det går att få dokumentet i andra filformat.

    Tack för en mycket njutbar blogg!


  2. Det slår mig när jag betraktar det inbjudande registret till Peters nya bok, för bokstaven K (som i Kafka, som dock saknas i registret!) att det tycks finnas en ”familjelikhet” eller en dold hermeneutisk släktskap mellan registret och kartan, kartografin. Båda avser att peka ut en terräng, ange tänkbara rörelseriktningar (i tanken, verkligheten) och bygga upp en semantisk struktur, dvs en helhet som blir förståelig, som kan tolkas.

    Betraktar man registret som ett slags karta kommer allt som sticker ut självfallet att få en speciell uppmärksamhet, som bergstoppar eller städer på en karta: kondomer, kosmetika, kriminalitet, krypskytte …

    På tal om alltför finmaskiga och därmed oöverskådliga register har jag själv utformat ett, för min avhandling om Elvis Presley, den karnevalistiske kungen. Rätt jobbigt att ta sig fram i det registret är det förvisso. Jobbigt, men ändå inte omöjligt. ”Huvudproblemet” var för mig uppslagsorden Presley, Elvis. Det hade krävts ett eget, mer översiktligt register bara över honom.


  3. Lyx – är det ett ordbehandlingsprogram? Eller finns det särskilda program för att upprätta register? (”Skrev han, icke utan viss upphetsning”.)


  4. Å, dessa fantastiska register som ger en bok dess ryggrad. Dess innehåll, köttet, för att sedan texten, bilda skinnet på boken. En ”fakta”bok utan register är som en melodi utan sångtext.


  5. Sven-Erik! Det är bland annat på den punkten som anglosaxiska registerkonstruktörer briljerar, hur de kan strukturera omfattande registerposter så att de blir till egna små miniregister, typ Presley, Elvis Aaron: barndom, studier i L. C. Humes High School, påverkan av Mississippi Slim, arbete i Loew’s State Theater, värnplikt, debut, etc etc.


  6. http://www.lyx.org/

    Fungerar på alla operativsystem…


  7. I min variant handlar det mest om masken/masker, den svarta kulturen, androgynitet, det groteska, det karnevalistiska, dockor, Graceland och Hollywood, för att nämna en liten del av ingångsorden!


  8. Jo, jag anade att du inte var förlorad i den gängse Presley-ianan!🙂


  9. Gissar att det rör sig om små korta kapitel, för över 200… Wow!

    Jag tycker det borde vara lag på att alla längre vetenskapliga publikationer ska ha register – annars slutar det med att jag måste göra hundöron, och sätta smålappar och stryka under hela tiden för att hitta till relevanta partier.


  10. Nu kan det ju iofs vara så att ni pc-människor är annorlunda även på den här punkten; men är det så att du, Sophia Blomqvist, har lyckats byta ordbehandlingsprogram i vuxen ålder så är jag djupt imponerad. (Försökte byta till ett bättre program än Word en gång men det gick naturligtvis inte alls.)


  11. Ja, det handlar om rätt korta kapitel. De flesta ligger väl runt 3 sidor (har ej sett det ombrutna korret ännu, så jag kan inte vara mer precis), några lite längre, medan en del kapitel är så korta som en halv sida bara.


  12. Apropå index…

    På min blogg har jag recenserat Jim Ballards ”War Fever”, med en novell helt i form av ett register.

    ”The Index” heter novellen, och ska föreställa en viss ”Henry Rhodes Hamiltons” karriär. Där får man just det där narrativa i hopade poster, som ”Hitler – HRH reads about, p 89, HRH meets, p 121, HRH is disappointed by, p 155″…

    Klicka på ”Svensson” nedan och läs.


  13. @Jonas – PC-människor? Uppväxt med Mac, bytte av praktiska skäl till Microsoft och använder nu sedan några år Linux/Ubuntu. Att byta det man är van vid är bra för skallen.

    Jag använder fortfarande Word (OpenOffice) för kortare dokument som avviker från de mallar jag lagt upp – men för uppsatser etc är Lyx kalas. Bara det faktum att en layoutförändring verkställs i hela dokumentet utan undantag.

    Om man inte är PC-människa, vad är man då? Skrivmaskinsmänniska?


  14. Lyx – eller LynX som den version jag använde hette – gör väldigt snygga layouter, men är mest anpassat för amerikanska studenter i biologi, medicin och teknik. Dessutom är det knappast användaranvänligt!

    Jag skrev min B-uppsats i historia i Lynx, men kunde för mitt liv aldrig få referenserna i godkänd ordning (Efternamn, Förnamn, år etc.) , dessutom var det omöjligt att konvertera eländet till wordformat.

    Det här var under den korta period då jag helt försökte gå över till att använda Linux och andra gratisprogram. Det var innan jag blev småbarnsförälder och fortfarande hade oceaner av tid. Det man vinner i pengar, förlorar man i tid – som med allt annat.


  15. Ååååh! Jag hamnar ju på nålar! Måste ha den där boken! Första världskriget kan jag alldeles för lite om.
    Jag hoppas att den här boken kan ge mig lite bättre kunskaper och förståelse. Det känns till viss del som ”min egen” historia också, eftersom min farfars morbror kämpade för Tyskland i Afrika och var krigsfånge i Indien hos engelsmännen. (Över 20 år senare använde hans f.d. befäl sina kontakter för att befria honom från häkte hos Gestapo. Han emigrerade till Amerika kort därefter)

    För övrigt reagerar jag på att Sven Erik skriver

    ”Betraktar man registret som ett slags karta kommer allt som sticker ut självfallet att få en speciell uppmärksamhet, som bergstoppar eller städer på en karta: kondomer, kosmetika, kriminalitet, krypskytte … ”

    Och missar bergstoppen Kilimanjaro😉


  16. En sak till, apropå denna Klinkmanns skick. Har aldrig tidigare formulerat detta för mig själv (förmodligen för att jag varit allt för svag för första sun-plattan och Memphispryelen) än mindre sagt det, men jag tycker verkligen att Elvis är svintöntig. Maken till överskattat människa kan jag bara inte komma på. Amerikas Carola och Körberg i ett, asså. Ok. Om det fanns ett världshistoriens Idol skulle han vinna, mer än så kan jag inte ge honom.

    Och – och detta kan bli nåt fräscht i bloggvärlden!- kan inte du, Klinkmann, berätta lite mer om din elvisavhandling! Börja med att berätta om dina huvudteser. Lovar att ge rolig feedback!


  17. Varsågod och läs, texten finns på nätet, på adressen http://www.netikka.net/sek/docs/elvis-hela_avhandlingen.pdf


  18. Register är trevligt och jag uppmanar alla de författare som vill ha register i sina egna böcker att kontakta ett annat förlag. Om inte annat så kan man ju alltid hota med att byta förlag om man nu råkar vara etablerad.
    På tal om förlag så tycker jag att du ska byta förlag hur som helst eftersom att Bonniers inte är ett helt just företag.
    Länktips: http://etc.se/artikel/17850/naer-skam-gar-pa-torra-land

    Du ger väl ut dina böcker på Alberts förlag va? Hoppas det, för annars så blir den här kommentaren ganska pinsam.😉


  19. Den här boken ges ut av Atlantis, så lite pinsamt blev det ändå för dig.


  20. Antar att kopplingen jag gjorde mellan register och kartor metonymiskt sett underlättades av att bokstaven K visade sig innehålla så många uppslagsord på geografiska och kartografiska konfigurationer, enheter: bergskedjor, berg, städer, öar, halvöar, länder, hav, kanaler m m. Att jag nämnde bergstoppar och städer på en karta skedde av allt att döma omedvetet eller undermedvetet. Tack, thatdudeyouknow, för att du tydliggjorde detta!


  21. Peter, måste bara säga att mitt senaste blogginlägg om konsumismen etc var så påverkad av ”Skyltfönstrets historia”, liksom din 70-tals visp och ditt Vista hat att jag undrar om det inte blev ett totalt rip-off. Jag källhänvisade till dig i alla fall. =)


  22. Alla böcker ska ha register.

    När jag läste Ofredsår måste jag till slut upprätta ett eget register, på en papperslapp, för att kunna hålla koll på alla de otaliga personerna och slagen. Jag hatade dig och ditt förlag en liten smula. Kan du förlåta det?


  23. Jonas N: En kortare version av Elvis-avhandlingen, med mina huvudteser, på engelska på http://www.netikka.net/sek/docs/Elvis%20Presley%20-%20Summary.pdf


  24. Tack Sophia Blomqvist dit tips om Lyx. Programmet har verkligen förgyllt min dag, jag älskar det. Fult men bra.

    Lite om programmet:
    http://blogg.idg.se/hjalle/entry.jsp?messid=4860


  25. Åh bästa du, jag tyckte hela inlägget var roligt och underhållande. Så gigantiskt stor förefaller bokstaven K i din blivande bok, vilken mångfald, vilket spännande innehåll. Jag ser fram emot vad som öppnar sig bakom registret. Registret kittlar till en fördjupad framtida läsning. Med all vänlighet Anne-Marie


  26. Peter Englund med läsare, skulle vilja presentera min blogg och därmed få er som besökare och allra helst få kristiska kommentarer till mina inlägg!

    http://sverigevsitalien.wordpress.com/


  27. Det är värt att veta, att Lyx är bara någon lättare sätt att använda LaTeX. Jag skrev själv min diplom-avhandling med LaTeX, men inte med LyX utan Kile. Det var enklast för att få in tre olika skrivtsystem (latin, hebreiska, grekiska), fotnoteringar, innehållsförteckning och registret.



Kommentera

