h1

Skrivlogg nr. 19

fredag, 3 oktober 2008

Senaste prognosen vad gäller bokens uppdykande säger… idag. Kanske. Annars nästa vecka. Den går att skåda och förhandsbeställa på ställen som Adlibris och Bokus. (Priset syns mig mer än humant, runt 220 SEK, vilket betyder att man får nära tre sidor för var spenderad krona.)

Nu inleds ännu en tid som en ”employee of a former self”, alltså den lite besynnerliga period då man skall tala för och förklara ett arbete som man samtidigt är fullt sysselsatt med att lämna bakom sig. På adlibris och bokvideo finns en filmsnutt utlagd, där – en spöklikt ljussatt – undertecknad pratar om ”Stridens skönhet och sorg”.

Kan nämna att i det senaste numret av Populär Historia deltar jag dels med en essä om Första världskrigets utbrott, dels med ett antal smakprov ur boken.

När vi ändå är inne på rörliga bilder från min arbetsplats, kan även denna ha ett visst om begränsat intresse. När jag arton minuter över tio måndagen den 30 juni skrivit de allra sista orden, och tryckt på ”Spara”, pustade jag ut, lutade mig tillbaka i stolen och förevigade ögonblicket med min mobilkamera (kvaliten är väl sådär, om man säger så):

Varför? Jag kände på mig att en fas i mitt liv var till ända. (Mer om detta längre fram.)

Passande nog är det Mirelli Freni som sjunger det hela adieu.

19 kommentarer

  1. Ha ha! Jag hade väntat mig några väl valda ord; ”one small step for (a) man” eller så. Att bara dokumentera just arbetsplatsens utseende i just det ögonblicket var en kul grej. Särskilt som det var ungefär sådant som du jobbat med.

    Det närmaste jag gjort i den stilen var att föreviga ögonblicket när jag drar fram det allra första exemplaret ur paketet från förlaget. Förlossningen, så att säga.


  2. Intressant att höra om boken. Synd att den som gjort bokfilmen var en sån klåpare.
    Och ljussättningen – det var ju inte en bok om en galen professor du skrivit – men filmaren kanske ville att du skulle se ut som en gengångare från första världskriget…

    Kom på att det hade varit passande om du faktist bott i ett gammalt soldattorp.

    Spännande att se ditt lilla 1:a världskrigsmuseum på spiselkransen.
    Men en märklig hopklippning av bild och berättelse – samt ut- och inzoomning på dina kinesiska/japanska småskulpturer…

    Appropå soldattorp…
    Det finns seriösa planer på att bygga om soldattorpet på Skansen till en sommarstuga från 1970-talet – vilket det aldrig varit då soldattorpet kom till Skansen 1905.
    Men det är ett ”radikalt sätt” att skapa historia på.
    Så om de som bestämt detta får sin vilja igenom så kommer man att byyga om invändigt, dra in vatten, och visa avlutad allmoge…
    Vi som är emot detta har skrivit på en lista mot förslaget.
    Men om vi inte får gehör så är det dags att säga farväl till detta: http://www.skansen.se/pages/?ID=131


  3. leta guldkorn!
    Låter synd…att modernisera…
    Är inte soldattorpet k-märkt?
    Tack för ditt inlägg!
    Och tack, Peter, för din film!
    M v h Mohikanen.


  4. Den dök faktiskt oannonserat upp på bokmässan näst sista dagen – till nämnda pris. Jag har bara hunnit en tredjedel ännu, men hittills är det mycket bra. Föga förvånande värd varje krona. Formen fungerar fint, även om jag måhända är något partisk vad gäller den valda estetiken, och jag tycker att den passar ditt skrivande. (Men jag återkommer med några privata funderingar när jag lagt igen den.) Allt gott /p


  5. Har inte förr tänkt på hur underligt det måste vara för en författare att tala för sin nyss avslutade bok. Nästan som att tala vackert om sitt ex, känns det som. Men det ger anledning till en del eftertanke.


  6. Är det tillåtet att skoja till det litet?
    Peter talar inte bara om sitt ex., utan om alla sina ex.!

    MVH

    Petter Eremiten


  7. Filmen känns som den digitala motsvarigheten till J K Rowlings rit när hon slutligen blev klar med Harry Potter (klottrade dit sin signatur på väggen det hotellrum där hon skrev de sista orden).

    Underbart att boken snart finns ute i handeln. Förhoppningsvis ökar intresset och kunskapen om konflikten. Jag slutar aldrig att förvånas över hur spåren efter WW1 bokstavligen talat finns överallt i världen. Säg den orti västvärlden, hur oansenlig den än må vara, som inte har eget monument över traktens fallna söner. Oavsett om man är i Tyskland, Frankrike eller Nya Zealand.


  8. (Och med tanke på det s.k. F-priset så synes 220 kr vara långt bättre än humant! Fattar inte hur nät-handlarna klarar sig.)


  9. Det verkliga fyndet gjordes på Bokmässan i Gbg! Eric Lönnroths bok om Gustaf III. Med förord av Peter Englund!
    Har bara börjat läsa…men…Wow!
    150 ”riksdaler”…förlåt kronor!
    Det, ni!🙂 Mohikanen, fyndig.


  10. Undrar hur timpengen ligger i förhållande till antalet nedslag/minut och arbetsinsatsens födslovärk multiplicerat med ångesttrycket…..kanske till och med i kvadrat.
    Men nu ligger den där, den lille och skriker efter uppmärksamhet och tröst.
    Men så ta upp mig då!!
    Vädjar den till alla förbi gående.
    Se på mig, min farsa, han som gjort mig, vill ju börja hålla föredrag och åka land och rike runt med mina tvillingar.


  11. Tack för den lilla filmen. Tänker på vilken skillnad det kan vara på arbetsmiljön hos konstnärer. Du sitter i en ombonad skrivarstuga i en prunkande trädgård omgiven av böcker och bilder, medan t ex Lars Norén sitter i ett tomt rum i en lägenhet mitt i stan och stirrar in i en vitkalkad vägg.


  12. Underbart inlägg Slaghöken! Om jag någonsin skriver en uppsats inom barnpsykiatri vill jag använda ditt inlägg som inledningscitat.🙂


  13. Glädjande att det fler som har boköversvämning i hemmet.
    Just nu har jag ett köpstopp på böcker men nästa månad, då ska denna inhandlas.


  14. Jag ser verkligen fram emot att få möjligheten att läsa din bok, att få möjligheten att ta del av ytterligare en av dina skrifter =)

    Någon annan skrev: ”ångesttrycket”

    Den som lider av sitt yrke, känner ångest inför sitt yrke, känner ångest inför livet – utan att göra något åt saken – har fullständigt och brutalt; totalt missat själva poängen med livet.

    Vi som kan läsa detta har ett liv – just detta. En enda chans. Lev. Och må väl. Eller inte. Marinera dig i själv ångest. Egoistisk prestationsångest. Det är upp till just dig. Och endast dig. Det gäller oss alla.


  15. Hörrö på tal om ingenting Peter, du har inte nån bra författare som du läser just nu och som du kan rekommendera?


  16. Glass; -vad menar Du?
    Tycker Du kanske att vi som fått möjligheten att känna allvarets suckar rinna nedför halsen och de kalla kårarna på ryggen som ställer den allvarliga frågan-skall vi kanske ta oss av daga ….eller???


  17. Om du lägger till efter den inbäddade filmen så slipper vi läsa det tråkiga Courier.


  18. HTML-kodningen försvann tydligen i kommentaren ovan. Jag menar alltså [bakåtpil]/code[framåtpil].


  19. Så var jeg i Malmö i tirsdags .. og beskeden var, at bogen kom den 20.10.!
    Jeg troede det var den eneste bog der skulle købes den dag. I stedet blev det til flere andre bøger og besøg i Malmö Konsthall….
    men hvad er en bog mod et barn…en lille bitte sag, der sagtens kan vente….Good luck!



Kommentera

