h1

Denna helg

fredag, 17 oktober 2008

Denna helg händer bland annat följande:

  1. Klockan 13:00 på lördag kommer jag att vara på Akademibokhandeln (Mästersamuelsgatan) i Stockholm, och prata om och läsa ur min nya bok ”Stridens skönhet och sorg”. Och om någon så önskar kommer jag även att signera vederbörandes exemplar. (Då jag just blivit far kommer jag att göra ytterligt få framträdanden av den här typen i höst. Två, för att vara exakt.)
  2. Klockan 21:00 på söndag börjar TV9 visa andra säsongen av den amerikanska dramaserien ”Mad Men” (som utspelar sig på en reklambyrå i New York under tidigt 60-tal). Det mesta som visas på TV är rappakalja, men den här serien däremot är en av de absolut bästa jag sett: intelligent, tät, välskriven, renons på dramaturgiska schabloner och med en ovanligt välutvecklad känsla för tiden.

19 kommentarer

  1. Åh, tack för tipsen! Håller helt med dig om ”Mad Men”, utmärkt bra och välspelad. Fint att jag fick tips om att den börjar igen. Hoppas att andra säsongen nu håller lika hög klass som den första.

    Akademibokhandeln – om jag hinner kommer jag. Ska vara på Odenplan först och informera om Banverkets illistiga planer på att fälla hundraåriga träd…

    Grattis också till lilla dottern! Jag blev berörd av din lilla betraktelse Gryningsresa. Vackert och tankeväckande skrivet.


  2. Egentligen är det omoraliskt att Du ska behöva vara aktiv boksäljare just nu. Så alltför säljande det känns – fast jag vill att många ska kunna få läsa just det du skrivit. Själv är jag riktigt förväntansfull inför den nu beställda boken, men inser att många ännu inte insett att de borde beställa den.
    Men samtidigt: så ovärdigt att i ditt familjeläge behöva ställa upp på sådana säljinsatser. Funderar över vad det säger om just vårt samhälle.

    Var främst rädd om dig och familjen!
    Hälsar Margareta


  3. Mad Men börjar också i Finland (första säsongen). Tack för en bra tips.


  4. Som tillhörande internet-generationen kan jag ge lite förhandsinformation om andra säsongen av Mad Men: den ÄR minst lika bra som den första.


  5. har du inte en baby att ta hand om?


  6. jajamensan – Mad Men !
    Och tänk att julaftonsfesten på kontoret i
    Billy Wilders The Apartment fick sin pay – off
    exakt 50 år senare.
    Än lever de gamla galicierna!


  7. Mad men är en prima serie att titta på för de som just har eller försöker sluta röka. I serien bolmar dom oavbrutet, så man blir riktigt äcklad av att se det (ex-rökare som jag är). Annars en bra serie, håller med att den känns väldigt tidsenlig. Bra handling också om man bara kan låta bli att fundera på hur inpyrda alla stackars kontor är o dyl😀


  8. Jag dyrkar Mad Men. Det är första gången jag sett en serie om 50/60-talet som inte är en tillrättalagd moralkaka där huvudpersonerna är fulla av modern insikt om svartas och kvinnors rättigheter, ung 30 år före sin tid. Det makalösa är hur den med små medel lyckas återskapa tidsperioden utan detta rosa skimmer och samtidigt lyckas göra även de mest bedrövliga karaktärer mänskliga och engagerande.

    Man riktigt känner rökdoften som pyrt in i kläder, mattor och hud. Känner det svaga surret av eftermiddagsberusning. Ser hur väggarna närmar sig och faller inåt…


  9. Bäste Du, tackar för mötet med din bok, en liten strimma ord ur innehållet, dedikation – har skrivit om det i min blogg – och välkomnar dig naturligtvis dit. Med all vänlighet Anne-Marie


  10. Ingen kan bära upp en kostym och föra en cigarett som Donald Draper!


  11. Gratulerar till din dotter och tack för ett trevligt föredrag på Akademibokhandeln! Vänligen Hannes


  12. Hej mitt namn är Anders Pettersson. Jag är 15 år och undrar vad du tycker om min nystartade blogg:

    http://barnkan.wordpress.com/?


  13. Tack för idag! Vi var tre unga (de enda under 30?) beundrare, om man så får säga, som dök upp för att lyssna på dig på Akademibokhandeln. Vi fick också våra böcker signerade, något jag alltid tycker är så pinsamt. Man vill ju gärna säga något klokt, men istället dreglar man som en annan tonåring framför sin popidol. Hannes blev väldigt glad för födelsedagspresenten i alla fall och jag ska själv be att få låna boken av honom!


  14. Ja vad kan man säga Peter. Du har alltid haft en otroligt bra smak när det kommer till tv-serier(och dataspel). Jag har faktiskt tänkt rekommendera Mad Men till dig men nu verkar du ha funnit den själv. Varje gång jag ser introt får jag rysningar och obehagliga bilder i mitt inre angående det ”perfekta” livet.

    Mad Men är bara ytterligare en av de få vettiga serier man kan se idag, The Wire är slut och Generation Kill likaså. Grattis till ytterligare faderskap!

    PS. Andra säsongen är minst lika bra som första DS.


  15. Jag glömde fråga om du sett mini-serien John Adams än Peter? Kan verkligen rekommendera den för er andra likaså!


  16. Vi, stackare, som inte har nåt än vanliga vedträkanaler. Vi får se isdans med kändisar istället eller Postkodsmiljonären och hoppas att ingen efter gatan skall få vara med i grannyran eftersom vi inte har några Postkodslotter.
    Vill ju inte visa att vi inte har lotter, om de skulle vinna.
    Å vad är det för jäkla program egentligen?
    Fattar inte folk att dom blir lurade?
    Verkar inte så….å vad kul det skulle vara med Mad Men… men va fan vi har ju Kunskapskanalen och Axess så vi blir ju inte helt utan.


  17. Jag tittar också på Joan. Eh, jag menar Mad men…


  18. Gratulerar till underverket!

    Det är ju såå mysigt med bebisar, fast i början gör de ju inget annat än att äta, sova, skrika, skita och sprattla med benen och armarna! Jag som nyss har blivit faster ser fram emot att min brorson blir större. Redan vid några månaders ålder kan bebisen le, bara det är fantastiskt att se!

    Men miso! Han kan ju faktiskt ta med sig sin lilla dotter på olika saker! Eller?


  19. Tack för ett trevligt föredrag(om man nu kan säga så?) i lördags! Jag och min flickvän( som mer eller mindre släpades med) var helt klart de enda under 25 som hade tagit sig dit, men ålder ska väl inte spela någon roll?
    Synd att det var så kort, ville gärna höra dig själv läsa mer ur din bok för den kommer mer till sin rätt då, men man tackar för allt man kan få!
    På tal om att få, kommer det att bli någon bok om vad och när angående första världskriget( som du sa är denna bok mer om hur) i framtiden?

    Ha det bra och tack för i lördags och för alla dina böcker!



Kommentera

