h1

Städning – igen

onsdag, 15 juni 2005

Trots att Kristinaprojektet inte är slutfört så unnar jag mig en katarktisk storstädning av min skrivarstuga. (Det var hursomhelst av nöden: min arbetsplats har helt grott igen under de senaste månadernas intensiva arbete: böcker har börjat lägga sig på varandra i svårgenomträngliga strata, och viktiga papper har liksom bara… försvunnit.)

Jag tycker mycket om detta moment, det är lugnande på något outgrundligt vis, samtidigt som det också markerar FRAMSTEG, att jag faktiskt kommit någon vart. Synbarligen så.

Solen skiner in genom de blekta gardinerna och plocket börjar. Jag finner böcker jag slog upp i januari, och som sedan har legat väntande på en ny blick. Jag hittar klyvkniven, som försvann i samband med sista köldknäppen i mars. Jag skäms lite. Till slut kan jag slå på den lilla lila dammsugaren, och förnöjt höra ett års samlade sand- och skräpskikt rassssssla ned i dess pappersmage.

Till slut är det klart och jag känner lugnet breda ut sig i min kropp som ett slags inverterad berusning. Golven är tomma, skrivbordet avtorkat. Tabula rasa.

Kommentera

