h1

Veckans bildgåta

onsdag, 29 oktober 2008

Detta är en utmaning till denna bloggs kunniga läsekrets. Vad vill följande teckning illustrera?

Den som först gissar rätt vinner ett signerat exemplar av min nya bok!

94 kommentarer

  1. Hur många försök får man? 🙂

    Gissar att det har med teckning att göra. Hur motivet förändras när det roteras.


  2. Kan det vara att armen ska tecknas kortare beroende på avstånd och vinkel? Pedagogiskt med tyget för att öka spänningen för unga, gissningsvis manliga, konstnärer.


  3. Att det knappast räcker att skydda endast sin ena flank?

    Nä,

    Fel svar,

    Återkommer,


  4. Det är mätlinjer på axel och arm.

    Alltså antar jag att det är en övning i perspektiv. Jag tror att det handlar om en teckningskurs.


  5. Kroppens proportioner?


  6. Inte helt lätt att uttolka får man säga.

    Att både betraktaren och kvinnan är marionetter under den som drar i trådarna?

    Jag tolkar de vertikala prickade linjerna i bilden som att kvinnan är en marionettdocka.
    .


  7. perspektiv? gyllene snitt?


  8. Hur man knyter en Sari? (Taget ur en europeisk tecknad pin-uptidning från 40-talet)


  9. Inga rätt hittills. Man FÅR gissa flera gånger, i alla fall så länge som gissandet är någorlunda seriöst. 🙂


  10. Illustrationen visar hur en kvinnans hållning ”bör se ut” i högklackat när hon vänder sig om. á la 1930-talets normer… Svansföring helt enkelt.


  11. Det är ganska tydligt att strecken illustrerar avstånd mellan huvud och hand, dvs armens tvådimensionella längd, vilket blir kortare resp längre ju mer den rör sig i tredje dimensionen.

    Vad exakt den vill illustrera? Den kanske låtsas illustrera hur man tecknar, fast det den vill illustrera på riktigt är nakenhet. Det kanske är det där självklara som man reagerar på med detsamma men inte nämner för att man ska vara vuxen av sig och del av en ”kunnig läsekrets”. Du kanske till och med nämnde ”kunnig läsekrets” för att motverka att man ska komma på rätt svar. Får man en sån utmaning blir det ”Jahaja, nu gäller det att man visar sig värdig att vara del av denna kunniga läsekrets och kommer med ett seriöst och genomtänkt svar” – fast det riktiga svaret kanske är det oseriösa ogenomtänkta som är det första man reagerar på.

    Man kanske borde studera bröststorlek, benlängd och blygdbehårighet och jämföra med olika tiders skönhetsideal för att kunna datumbestämma någotsånär… Jag får ta och gräva upp din essä som finns där nånstans i essäsamlingen tystnadens historia.

    För övrigt råkar jag ha lunch på kontoret just nu. Jag hade hittills trott att din blogg var något man kunde läsa på kontoret utan problem. Hoppas ingen råkade gå förbi när jag klickade in…


  12. Kanske har det med infallsvinklar att göra. Om man anstränger sig för att tänka utanför lådan och tar sig an det man studerar ur ett annat perspektiv får man se mer av det än man gjorde från början.


  13. ”Sanningen” beror på vilken vinkel man tittar från, det är alltså först när man tittat från flera olika vinklar man kan påstå att man har en hyfsad aning om vad som pågår/skett…


  14. På fyra olika bilder händer samma sak igen och igen. Vi får se samma händelse ur fyra olika vinklar. De fyra olika vinklarna gör att samma händelse ser olika ut. Verkligehten ser olika ut ur olika vinklar. Kallas visst perspektivmedvetande också.

    Eller också är det helt enkelt så att ”US Army needs you!” ur ett annat perspektiv…


  15. Vill teckningen – i ditt syfte – illustrera hur ”naken” – emellanåt självutlämnade – denna blogg kan vara? Beroende på ämne och sammanhang, det vill säga?


  16. Att man dansade disco även innan ”Saturday Night Fever”!

    Eller så kanske de nittio graderna ska illustrera någon form av litterär halvpudel? Du valde ju trots allt att posta inlägget i kategorin ”Litterärt”.

    Det får mig i så fall att tänka på Jean-Paul Sartres inledande ”nej tack” till nobelpriset i litteratur för att ett par år senare höra sig för om akademien ändå inte kunde skaka fram hans pengar.

    Om inte annat så kan den här kommentaren väl exemplifiera ”nej, så långsökt är det inte”.


  17. Nix, ännu ingen träff!


  18. Hej,

    Är det inte samma typ vikbild som fanns i gamla MAD från? Viker man enligt strecken så får man fram en helt annan bild, t.ex en gammal gubbe.

    Per


  19. Noterar

    1) Hon håller huvudet olika, så det är inget ”fruset ögonblick”.

    2) Undras om det betyder något att inlägget är ”postat i Litterärt”.


  20. Foreshortening?


  21. – vi ser, hvordan man skal folde for at få illustrationen til at fremstå som en lille film –

    -iøvrigt kom posten for fem minutter siden med din bog – en af bidragyderne på siden her var så venlig at gøre mig opmærksom på, at den billigste måde at få bogen på i Danmark var at gå til AdLibris boghandel – 210 danske kroner inclusive fragt er rent ud sagt billigt. Jeg læste forordet og – uden at ville det, men kunne ikke stoppe – stykke 139.

    – 29. april 1917 – om fire måneder bliver Mamma 14 år, slutar skolan, jobbar på betesfält på ‘slätten’ nån stans i Skåne. Ville have fnissat godt af den tegning, om hun havde set den. Fortalte hvordan hun og hendes søskende en dag forældrene ikke var hjemme havde leget skole – splitter ravende nøgne.

    – posten kunne ikke læse stregkoden, men måtte taste. Jeg kvitterede på hans skærm, det blev en håndskrift langt fra den vanliga.


  22. Vänta nu… ”Frontal nudity”, och grader därav?


  23. Har det något med att hin inte tittar med åskådaren att göra?


  24. Moment, hävarm och tyngdpunkt.

    Det vänstra strecket är en lodlinje genom tyngdpunkten (masscentrum), medan den högra är en lodlinje genom handen. Avståndet mellan streckan i figuren är alltså hävarmens vågräta komponent i ritningens projektion.


  25. Hmm. Hur man dansar slöjdanser? Hon är inte i exakt samma pose hela tiden.


  26. Kors så mycken intellektuell möda! Är det inte bara en sån där skojsak, där kvinnan efterhand blir mer och mer naken om man viker och viker upp papperet rätt? Och som författaren grävt upp ur någon gammal låda? 😉


  27. Det är inte självklart att bilden visar en flicka som man ser ur olika vinklar och att ”gåtan” skulle handla om perspektiv.

    Eftersom flickans huvud inte är vänt åt samman håll i förhållande till kroppen kan det också vara så att bilden visar fyra olika flickor.


  28. Utgångsposition innan man ska ”knyta fast” handuken på kroppen! Bra att veta eftersom den lätt hasar ner och glider upp.
    Anna


  29. Det är en yard! Hur man mäter en längd tyg!
    Så enkelt…


  30. Hur en vänster-bågskytt absolut inte bör stå strax innan skottets utförande?


  31. Det är någon typ av solur..? Sista bilden illustrerar zenit.


  32. Bilden visar vilken hållning man skall ha som tjurfäktare.


  33. Hur träffytan minskar när man ska skjuta på någon.


  34. Det har med trolleri att göra… men exakt vad som ska försvinna eller materialiseras ber jag att eventuellt få återkomma om.


  35. Beskrivning av riksalnens längd är kanske det rätta svaret. Vann jag en bok nu?


  36. Första steget i en ingående förklaring till hur man på rätt sätt ”knyter” en romersk toga?


  37. Är det inte rätt och slätt den nakna sanningen???


  38. Hej.

    Jag tror att det är en ”vikbild”. Alltså, beroende på från vilket håll du betraktar bilden kommer du att se olika motiv. Du kommer att se kvinnan i handduk från det ena hållet och utan från det andra.
    //Jens


  39. Bilder ur någon gammal herrtidning (franska kort), förslagsvis från tiden för första världskriget?


  40. Kanske inte bilden i sig men blogginlägget och de medföljande kommentarerna illustrerar hur man kan tolka varje givet ting på olika sätt beroende på vilka grundantaganden man gör. Grundantaganden som att en streckad linje innebär att man ska vika eller att när två linjer sammanfaller så har detta en särskild betydelse.


  41. Bilden är geometrisk och illustrerar 4 olika vinklar: 90, 60, 30 och 0 grader.


  42. Kanske har det att göra med att trots att du använder en och samma metod för att mäta något, så får du olika resultat beroende på ditt perspektiv?


  43. Jag tror att det är något ur en militär handbok. Något i stil med att man måste göra en flankmanöver (eller vad det heter, jag har inte gjort lumpen) för att kunna skjuta på en fiende som är skyddad.


  44. ”den nakna sanningen finns inom en armlängds avstånd”
    eller???


  45. Är det kanske ett sätt att mäta idealmått på en kvinnokropp?


  46. Jag tror att det har att göra med vad vi ser och vad vi inte ser i en bild. En illustration över vår begränsade uppfattningsförmåga.

    Det var för övrigt modigt av dig att presentera tentativa ”fyrfältsscheman” i Uppsala i måndags. Vad är din reflektion kring Mats Perssons anmärkning som avslutade publikfrågorna? Du verkade inte riktigt beredd på den kritiken.


  47. Enkelt. Det är ju en illustration av hur man på korrekt sätt torkar sig om ryggen.


  48. Nu ligger inlägget i ”minne och historia” det litterära ledtråden var alltså falsk…


  49. Den illustrerar hur man går till väga för att få de rätta proportionerna på armen i de olika positionerna/vinklarna. Man utgår från den längd armen har i bilden längst till vänster och sedan halverar man den i varje steg. Ett enkelt sätt att få armen proportionerlig genom hela rörelsen.


  50. Det kanske har att göra med att ju mindre vinkel eller ju kortare avstånd desto bättre blir det, dvs att få se mer och mer av den nakna tjejen.

    Kan de olika bilderna vara belöning i en tävling där man ska försöka komma nära något. Och ju närmare man kommer desto mer får man se av tjejens kropp..? Något för någon att spinna vidare på?


  51. Om Mats P:s reflektion: bra invändninga av honom. Dock: min tanke med den där modellen är inte att försöka förklara och fånga rörelserna inom den akademiska världen – som är mycket snabba, så trendkänslig som den är – som istället det betydligt mer långsamma rörelserna i det s.k. allmänna medvetandet eller kollektiva minnet.


  52. Min puritanska bakgrund får mig att gissa att bilden illustrerar vad som är passande i tryck sett till den allmänna moraluppfattningen. Det som illustreras längst till höger har jag aldrig stött på tidigare. det får mig att känna… Je ne sais quoi …


  53. Eftersom unga män (såsom soldater) gillar att titta på nakna flickor gissar jag att detta är ett desperat (eller ovanligt trevlig) försök att lära bassar något om framförhållning när man siktar på ett rörligt mål beroende på i vilken riktning målet rör sig


  54. En illustration om var gränsen gått för att något skulle anses vara pornografi under 1900 talet?


  55. Vad var Mats Ps invändning? var tyvärr inte där…


  56. Eller så är det en variant av skogsrået där åskådarens frihet, mellan linjerna, minskar i takt med att kvinnans nakna kropp blir synlig.


  57. Det är handduken som är intressant. Tänk så lite man ser av den när den vrids. Flickan är nog bara till för att illustrera hur lätt man distraherar publiken. Förmodligen ur en handbok i illusionskonst


  58. Betrakta ett ting från alla tänkbara håll, så kommer den nakna sanningen fram 🙂


  59. Det illustrerar kvinnans hållning till kavaljeren i pardans, förstås!


  60. Kvinnornas (Civilbefolkningens) skydd är proportionellt mot arméns storlek.


  61. skall vara ”arméns skenbara storlek”.


  62. Bildserien kan vara ett slags parallell till H. C. Anderssons saga om fjädern som blev en hel hönsgård, fast tvärtom, så att säga. Om avsikten med den är att försöka förklara och fånga de ”långsamma rörelserna i det s.k. allmänna medvetandet eller kollektiva minnet”, skulle man ju kunna se den som en illustration till hur en iakttagelse eller berättelse förändras med tiden genom att vidarebefordras genom flera led.


  63. Jag gissar att bilden är en s.k vik-in-bild som förekom i MAD-tidningarna. Om man viker pappret på rätt sätt kommer den nakna damen att förvandlas till en kontrabas. Kanske.


  64. Teckningen illusterar ”Skönhetens strid & sorg”.


  65. Är hon en figur i ett sån’t där blädderblock som fanns en gång i tiden. Om man bläddrade blocket snabbt genom att böja det och låta bladen sprätta iväg från ena tummen såg det ut som en rörlig bild. Jag kan tänka mig att den här graciösa och kyska strippan kunde se ganska sexig ut om man tänker sig ett antal bilder till i serien.

    Platåsulorna och frisyren tycker jag verkar 50-tal – när jag var barn. Då fanns det såna blädderblock.


  66. Funderar på om det kan handla om hur man en gång knöt en grekisk svepande klädnad – vad de nu hette. Lite porrigt avbildat men på den tiden fick de ju ta sina chanser.
    Mvh
    Margareta


  67. Det ser ut att vara ett sätt att illustrera hur värdet på sinus (= avståndet mellan de streckade linjerna) varierar vid olika vinklar (som ser ut att vara 90, 40, 20 och 0 grader).


  68. Jag konstaterar att hon pekar sig framåt en timme, eller kanske en månad, i taget. Varför hon gör detta är dock oklart, om det inte är så enkelt som att hon illustrerar hur tiden går.


  69. Ännu ett försök :-): bildserien skulle också kunna illustrera hur innebörden i ord och begrepp ändras med tiden.


  70. Utan att vara mattematiker: Bilden/bilderna vill illustrera hur räkna ut volym. Om bilden/kvinnan ses uppifrån (eller underifrån) bildar kombinationen frammifrån-uppifrån en fjärdedels tårtbit. Genom att räkna arean på klädnaden/tygstycket och vinkeln på armen i förhållande till vår blick (ex 90 grader i första bilden)fås volymen på ”tårtbiten”

    sf


  71. Måhända en illustration av hur modellen förväntas agera vid skissövningar?


  72. Ja, det börjar kännas enfaldigt och fåfängt detta. Kan inte ge mig trots att jag nästan läst ut boken. Bildgåtan reflekterar jag numera nästan till mera ”sorg” än ”skönhet” dock. Nästan, NÄSTAN!, så jag måste be om en ledtråd. Men det kan jag såklart inte göra.
    Näväl,
    är det inte fyra olika kvinnor på bilden?


  73. Att kvinnans kropp är mer attraktiv, åtråvärd halvdold än helt exponerad.


  74. Hur man knyter en slips?


  75. Hur man bäst gömmer ett mordvapen (i det här fallet en bajonett) även om man är osedvanligt lättklädd.

    Ser ni något mordvapen?

    Tänkte väl det!


  76. Jag tror aldrig jag har sett såhär många kommentarer på den här bloggen förut. Nu tror jag att teckningen vill illustrera Peters önskan att ta reda på hur många passiva läsare som inte kommenterar blir frestade att kommentera om han lockar med en gratis bok och en utmaning.


  77. Kanske en primitiv film? Om man viker ihop papperet längs de streckade linjerna och sätter en lampa inuti, kan man kanske se fyra kvinnor dansa runt på exempelvis en vägg?


  78. Men då är det ju en filmremsa!En riktigt gammaldags (jag håller fortfarande fast vid att det är tidigt 1900-t) porrfilm i ultra-kort-format!


  79. Utan att ha läst alla kommentarer. Bilden vill helt enkelt illustrera tredimensionalitet på ett attraktivt sätt.


  80. Men vad är det för konstiga tider på bloggen? Men thatdudeyouknow (några kommentarer ovan här) har en ba poäng!


  81. Nja, inte så lätt. Men det ser ut som bilden ska illustrera hur längden på armen skenbart blir kortare beroende på avbildarens perspektiv.


  82. Kan det vara olika bokstäver, eller någon annan teckensekvens? Kanske någon signalistkod ilustrerad på ett lite ekivokt sätt?


  83. Jag tror att det är en gammal propagandabild som illustrerar eftergiftspolitik.

    U.J.


  84. Keplers lagar


  85. Her er det midnat – nu må vi have svaret! Punkt slut 🙂


  86. Efter att ha ögnat igenom en tysk manual till stridsvagnen Tiger I, som var full med snarlika pinuppor i de mest långsökta sammanhang, så gissar jag att det är något i den stilen. Till exempel en introduktion i att använda siktmedel, anpassad för målgruppen. Fast det hade visst Stefan T. gissat ser jag. Äsch.

    Håret kan vara 40-tal. Skorna vet jag inte.


  87. Hej. Jag gissar att hon helt enkelt beräknar hur mycket tyg det ska gå åt till en festklänning med långa ärmar.


  88. Jag håller med Stefan Tuvesson även om det låter långsökt. Jag tror den ska illustrera begreppet sidfart. Dvs hur man siktar med ett grg på ett rörligt mål som rör sig. Armen pekar ut rörelseriktningen och man ska sikta på handen.
    Det finns inget i bilden som ger mig den associationen utan det är snarare du som leder mig dit. Skulle du hitta en sådan illustration med det syftet så skulle du ställa den frågan, eller hur?


  89. Bilden visar hur en vertikal linje bör finnas i motivet, för att finna hållning,harmoni och balans i teckning och posering, kanske.


  90. […] Peter Englund utlyste en bildtävling på sin blogg igår. […]


  91. Hej Peter! Detta är vekligen en hejdlöst rolig övning! Svaret är att ingen tycks lägga märke till att det är OLIKA kvinnor på de fyra bilderna!

    Bästa hälsningar!
    Andreas


  92. Med andra ord: i och med att folk inte lägger märke till ovanstående faktum illustreras att betraktarens intresse för ansiktets särdrag tycks försvinna då andra delar av kvinnorna exponeras. Blott i den första bilden fäster betraktaren uppmärksamhet vid ansiktsdragen, men därefter rör sig blicken diagonalt nedåt och till höger (och tycks inte orka ta sig norr om den utsträckta armen).

    A


  93. Hoppsan – såg just att lösningen publicerats redan, och att den var långt därifrån. Nåväl – fascinerande hur en så bisarr illustration tycks kunna rymma så många alternativa analyser. Allt gott!


  94. hej jag tror att det har med den nakna sanningen att göra Någon form av vikbart papper som man viker ihop och sedan öppnar. Då blir det en striptease med hjälp av papper en sorts pinuppa med pup up verkan
    hälsningar
    Leif



Lämna en kommentar