h1

Chamfort om spel

torsdag, 24 maj 2007

Efter att nyligen hackat mig genom snår av pliktläsning kan jag denna morgon fortsätta att läsa Chamforts desillusionerade maximer. (Som alltså finns i en fin översättning av Arne Helldén.) Kan inte låta bli att citera två:

chamfort.jpg

Människornas idéer är som kortspel och andra spel. Idéer som jag tidigare sett som farliga och alltför djärva har senare blivit allmän egendom och nästan triviala och kommit att omfattas av människor som inte är värdiga dem. Några av dessa idéer som vi kallar djärva ska komma att betraktas som banala och obetydliga av våra efterkommande.

och

De som i allt tar hänsyn till den allmänna opinionen liknar de skådespelare som spelar dåligt för att få applåder, när publikens smak är dålig. Några skulle kunna spela bra, om publikens smak var god. En hederlig människa spelar sin roll så gott hon kan, utan att snegla åt galleriet.

6 kommentarer

  1. Bästa Du,
    Oj vilka bra tänkvärda texter. Om jag får din tillåtelse vill jag föra över dem till min blogg – och naturligtvis länka till Dig…detta var alldeles märkvärdigt bra ord…

    Allt gott – och välkommen till min lärarblogg…
    http://www.annemariekorling.blogg.se


  2. Det första citatet får mig att tänka på sådant som egentligen är klokt sagt – men som är så uttjatat att man ryser när man hör det – Carpe diem – till exempel.

    Dessutom – hur många som har sentensen som sitt motto följer verkligen tanken i praktiken?

    Jag minns särskilt ett tillfälle då jag verkligen fångade dagen (eller natten i detta fall) – mitt hem var ett hem i förfall och jag borde ha städat – istället fikade jag och min mamma, och vi gjorde små skulpturer i tidningspapper och ståltråd och vi skrattade och tramsade oss hela natten.

    En vecka senare dog hon plötsligt och oväntat.

    Av den anledningen anser jag att fånga dagen/natten är en bra sentens – men jag vågar knappt ta den i min mun för att den är så uttjatad.
    Vad heter fånga natten? Carpe noctum?

    Kanske kan jag säga ”Carpe noctum” istället?


  3. det sista citatet var inspirerande, minst sagt. kan fungera som ursäkt för galenskap, men god uppmuntring åt dem som försöker att tänka lite annorlunda än den stora massan. tack för det🙂


  4. Hahaha, han verkar för skön den där Chamfort. Men hur avgör man när det är massan som har dålig smak och när det är man själv?


  5. Kan inte göra annat än varmt rekommendera honom till läsning: intelligens och desillusion i förening kan lätt att slå över i bitter cynism, men han undgår den faran nästan jämt. Hans elegans är också lika stor som hans mod: vem annan skulle våga inleda en maximsamling med att säga att det bara är dumbommar och medelmåttor som läser sånt som han själv just har skrivit!?🙂


  6. Hur man avgör ”när det är massan som har dålig smak och när det är man själv” hör till de där frågorna som kan göra filosoferna skalliga i förtid. Lichtenberg, som är något mindre elegant än Chamfort, säger något som kanske kan kasta ett visst ljus över frågeställningens svårighetsgrad: ”Varje människa har sin cirkel av kunskaper, inom vilken hon rör sig säkrare än största delen av våra filosofer inom sina. Inom dess gränser märker hon i ett enda ögonkast det löjliga, det fina, det dumma, det överflödiga…”
    Tänkvärda ord, men egentligen säger de kanske inte mycket mer än Protagoras sats ”Människan är alltings mått”?
    Själv lutar jag åt att ens egen smak egentligen aldrig är dålig utan bara mer eller mindre utvecklad.🙂



Kommentera

